מחקרים 04.05.2016

חיסון למניעת שלבקת חוגרת בקרב חולי מחלת מעי דלקתית

בניסוי קליני התגובה לחיסון נגד שלבקת חוגרת של חולי IBD המקבלים טיפול מדכא מערכת חיסון במינון נמוך, הייתה מספקת ויעילה. לא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות

הסיכון של חולי מחלת מעי דלקתית (IBD) לפתח שלבקת חוגרת גבוה בהשוואה לאנשים בריאים, ביחוד במהלך טיפול מדכא או מווסת מערכת חיסון (טיפול אימונוסופרסיבי או אימונומודולטורי). התקפי השלבקת ניתנים למניעה ביעילות רבה על ידי חיסון חי-מוחלש, אולם חולים מעטים מקבלים את החיסון בשל חשש מתופעות לוואי ויעילות נמוכה נוכח דיכוי חיסוני פרמקולוגי. חוקרים מבוסטון ביקשו לבדוק עד כמה החששות מוצדקים והאם טיפול מדכא חיסון במינון נמוך אכן משפיע על תוצאות קליניות ותופעות לוואי של חיסון נגד שלבקת חוגרת. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Inflammatory Bowel Diseases.

בניסוי קליני פרוספקטיבי נכללו 39 חולים, 14 חולים בקבוצה א' קיבלו טיפול מדכא/מווסת מערכת חיסון במינון נמוך ו 25 חולים בקבוצה ב' טופלו ב 5-ASA או לא קיבלו כל טיפול תרופתי.
כייל נוגדני IGG נגד הרפס זוסטר עלה באופן ניכר בשתי הקבוצות אך התגובה הייתה מתונה יותר בקרב חולים שקיבלו מווסתי מערכת חיסון (P=0.0002). רמות TNFα בדם עלו לאחר מתן החיסון בקרב מטופלי קבוצה ב', אך לא בקרב מטופלים בקבוצה א'. רמה של אינטרלויקין 8 עלתה בשתי הקבוצות אך הייתה מדוגשת משמעותית בקבוצה ב'. לא נרשמו הבדלים מובהקים בשיעור תופעות הלוואי בין שתי הקבוצות. לא נצפה אף מקרה של פריחה שלבקתית במהלך שנה של מעקב לאחר החיסון.

החוקרים מסכמים כי התגובה לחיסון נגד שלבקת חוגרת של חולי IBD המקבלים טיפול מדכא או מווסת מערכת חיסון במינון נמוך, מתונה בהשוואה לחולים שאינם מקבלים טיפול מדכא פעילות חיסונית. אף על פי כן, התגובה הייתה מספקת ויעילה גם בקרב חולים שקיבלו דיכוי חיסוני קל, לא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות. אם כן, החשש האינטואיטיבי ממתן חיסון למניעת שלבקת חוגרת בקבוצת חולים זו, קרוב לודאי, איננו מוצדק.

מקור:

Inflamm Bowel Dis. 2016 Apr 6. [Epub ahead of print]
Herpes Zoster Vaccine Response in Inflammatory Bowel Disease Patients on Low-dose Immunosuppression.
Wasan SK1, Zullow S, Berg A, Cheifetz AS, Ganley-Leal L, Farraye FA.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  שלבקת חוגרת,  IBD,  מחלת מעי דלקתית,  קרוהן,  הרפס זוסטר,  זוסטבקס,  קוליטיס
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו