מחקרים 10.05.2016

אולטרסאונד של שרירי השוק לאבחון סרקופניה בקשישים

חוקרים מטורקיה מצאו כי בדיקת על שמע של שריר הסובך מספקת מידע מהימן ורגיש אודות מידת דלדול השרירים בקשישים, מדידה של היקף השוק, לעומת זאת, איננה מדויקת דיה

(ultrasound (shutterstock

סרקופניה (דלדול שרירים) היא תופעה נפוצה בקרב קשישים שנקשרת בשורה הולכת ומתארכת של עבודות לליקוי תפקודי, נפילות, שברים והפרעות מטבוליות כתוצאה מהקשיים המוטוריים וצמצום הפעילות הגופנית. חוקרים מאוניברסיטת הסטפה באנקרה, טורקיה, בדקו האם הערכה סונוגרפית של שרירי השוק יכולה לשמש כלי מהימן לאבחון סרקופניה בקשישים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Archives of Gerontology and Geriatrics.

למחקר חתך גויסו מאה קשישים בני 73.08 בממוצע. בקרב המשתתפים נמדד היקף השוק והוערכו סונוגרפית עובי דו צדדי של שרירי הסובך, אורך אלומות השריר (fascicle length), זוויות סיבי שריר נוצתי (pennate angles), עובי השומן התת עורי והדרמיס של השוק. אבחנה של סרקופניה אומתה על סמך מדידה של מסה נטולת שומן (באמצעות התנגדות/מוליכות חשמלית) ועוצמת לחיצת היד של הקשישים.

מהתוצאות עולה כי הן עובי שרירי הסובך והן אורך אלומות השריר היו נמוכים משמעותית בקרב קשישים עם סרקופניה (P<0.05 לשני הערכים). זויות סיבי השריר הנוצתי, עובי השומן התת עורי והדרמיס, לעומת זאת, היו דומים בקרב קשישים סרקופניים ולא סרקופניים (יחסי עובי חציוניים של השומן, הדרמיס ושריר הסובך השמאלי עמדו על 64% בשתי הקבוצות). עובי דו צדדי של  שרירי הסובך ואורך אלומות השריר הציגו רגישות גבוהה בניבוי סרקופיניה (מעל 76.92% לכל הערכים).

החוקרים מסכמים כי בדיקת על שמע של שרירי השוק מספקת מידע מהימן ורגיש להערכה וחיזוי של דלדול שרירים בקשישים בעוד מדידה של היקף השוק בלבד איננה מדויקת דיה. שאלות של עלות-תועלת וישימות מערכתית לא נענו בעבודה הנוכחית.

מקור:

Ultrasonographic evaluation of the calf muscle mass and architecture in elderly patients with and without sarcopenia
Kuyumcu, Mehmet Emin et al.
Archives of Gerontology and Geriatrics , Volume 65 , 218 - 224

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרקופניה,  דלדול שרירים,  קשישים,  על שמע,  אולטרסאונד,  שרירים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו