מחקרים 11.05.2016

האם הערך הפרוגנוסטי של בדיקות לב לא פולשניות תלוי מגדר?

מניתוח תוצאות המחקר PROMISE עולה כי CTA מספק מידע פרוגנוסטי מדויק יותר בקרב נשים, שעה שבקרב גברים הערכים המנבאים של CTA ומבחן מאמץ דומים

בדיקות לב בלתי פולשניות משמשות לריבוד סיכונים ובניית תכנית טיפולית של חולים המלינים על תסמינים אנגינוטיים. קיימים הבדלים מהותים בין הרגישות, הסגוליות והערכים המנבאים של הבדיקות השונות אך מעט ידוע על הקשר בין מין החולה לדיוק המבחנים הקרדיולוגיים. חוקרים מאוניברסיטת דיוק, צפון קרוליינה, ניתחו את תוצאות המחקר PROMISE (מחקר שהשווה בין הערכה אנטומית בחשד למחלה כלילית (CT לבבי) להערכה תקפודית – מבחן מאמץ) תוך התמקדות בהשפעה המגדרית על יכולת החיזוי של שתי הבדיקות. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

בניתוח נכללו 8,966 משתתפי מחקר PROMISEי(4500 עברו טומוגרפיה לבבית ממוחשבת (CTA) מהם 52% נשים, ו 4466 משתתפים ביצעו מבחן מאמץ, מהם 53% נשים). החוקרים עשו שימוש ברגרסיה לוגיסטית בכדי להעריך את הקשר בין מין הנבדקים לתוצאות המבדקים, ונעזרו במודל הסיכונים היחסיים של קוקס בכדי לכמת את ההשפעה המגדרית על תוצאה משולבת של אוטם שריר הלב, אשפוז בעטיה של תעוקה בלתי יציבה ותמותה.

בקרב נשים תוצאות חיוביות של CT לבבי (70% הצרות ומעלה) היו פחות שכיחות מתוצאות חיוביות של מבחן מאמץ (8% לעומת 12%, יחס סיכויים מתוקנן 0.67, 95% רווח בר סמך 0.55-0.82). תוך השוואה לתוצאות שליליות של הבדיקות, תוצאות חיוביות בבדיקת CTA נקשרו קשר הדוק יותר מתוצאות חיוביות של מבחן מאמץ לארועים קרדיווסקולריים (CTA - יחס סיכון מתוקנן  5.86, מבחן מאמץ – יחס סיכון מתוקנן 2.27, P להשוואה 0.028).

בקרב גברים תוצאות חיוביות של CTA היו שכיחות יותר מתוצאות חיוביות של מבחן מאמץ (16% לעומת 14%, יחס סיכויים מתוקנן 1.23, 95% רווח בר סמך 1.04-1.47). בהשוואה לתוצאות שליליות, תוצאות חיוביות של CTA נקשרו קשר חלש יותר לארועים קליניים מתוצאות חיוביות של מבחן מאמץ, אם כי הפער לא השיג מובהקות סטטיסטית (CTA - יחס סיכון מתוקנן 2.80, מבחן מאמץ – יחס סיכון מתוקנן 4.42, P להשוואה 0.168). תוצאות שליליות של CTA או מבחן מאמץ ניבאו ארועים קליניים בדיוק דומה בקרב שני המינים. האינטרקציה המובהקת בין מין החולה, סוג הבדיקה ותוצאותיה (P=0.01) מלמדת כי הקשר בין תוצאות הבדיקות לארועים קליניים מושפע מבחירת הבדיקה ומין החולה גם יחד.

החוקרים מסכמים כי הערך הפרוגנוסטי של בדיקות לב לא פולשניות תלוי הן בסוג הבדיקה והן במין החולה. טומוגרפיה ממוחשבת של הלב מספקת מידע פרוגנוסטי מדויק יותר בקרב נשים, שעה שבקרב גברים הערך המנבא של CTA דומה לדיוק הפרוגנוסטי של מבחן מאמץ.

מקור:

Pagidipati NJ, Hemal K, Coles A, et al. Sex Differences in Functional Stress Test Versus CT Angiography in Symptomatic Patients With Suspected CAD: Insights From PROMISE. J Am Coll Cardiol. 2016;():. doi:10.1016/j.jacc.2016.03.52

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  CTA,  צנתור וירטואלי,  טומוגרפיה ממוחשבת,  מבחן מאמץ,  מגדר
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו