מחקרים 16.05.2016

דיאטה עתירת שומן, דום נשימה בשינה וישנוניות במהלך היום

חוקרים מאוסטרליה מצאו כי צריכה מוגברת של שומן מובילה להשמנה וכפועל יוצא לדום נשימה בשינה, אך משרה ישנוניות ועייפות גם על אנשים בריאים ללא עודף משקל

האם לתזונה השפעה מוחשית על איכות השינה, ובפרט על דום נשימה בשינה והישנוניות הקבועה המלווה את התסמונת? אלה השאלות שעמדו במוקד המחקר של קבוצת חוקרים אוסטרליים אשר פרסמו את ממצאיהם בגיליון האחרון של כתב העת Nutrients.

החוקרים ערכו ניתוח חתך של עוקבת המחקר the Men Androgen Inflammation Lifestyle Environment and Stress cohort שכללה 784 גברים אוסטרלים בני 35 עד 80. משתני התזונה, איכות השינה ומידת הישנוניות היומית של הנחקרים הוערכו באמצעות שאלונים מתוקפים ובנוסף משתתפי המחקר עברו בדיקת שינה פוליסומנוגרפית בביתם.

ניתוח התוצאות מלמד כי לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים, תחלואה כרונית ואורח חיים, צריכת שומן מוגברת (רביעון עליון) נקשרה לישנוניות במהלך היום (יחס הסיכונים היחסיים 1.78, 95% רווח בר סמך 1.10 - 2.89) ולאינדקס אפניאה-היפופניאה (AHI) של 20 ומעלה (יחס הסיכויים היחסיים 2.98, 1.20-7.38). BMI תווך את הקשר בין צריכת השומן לדום נשימה בשינה או AHI, אולם הקשר בין צריכת השומן לישנוניות במהלך היום לא נתלה במשקל או בנוכחות דום נשימה בשינה, קרי דיאטה עתירת שומן גרמה לישנוניות באופן ישיר. צריכה של אבות מזון אחרים לא השפיעה באופן מובהק על שנתם או עייפותם של הנבדקים במחקר הנוכחי.

החוקרים מסכמים כי צריכה מוגברת של שומן קשורה לדום נשימה בשינה ולישנוניות במהלך היום. הקשר בין דום נשימה בשינה לצריכת שומן מתווך, שלא במפתיע, על ידי השמנה אך הממצא המעניין הוא שתזונה עתירת שומן משרה ישנוניות ועייפות גם על אנשים ללא עודף משקל מיוחד או הפרעות שינה.

מקור:

Cao, Y.; Wittert, G.; Taylor, A.W.; Adams, R.; Shi, Z. Associations between Macronutrient Intake and Obstructive Sleep Apnoea as Well as Self-Reported Sleep Symptoms: Results from a Cohort of Community Dwelling Australian Men. Nutrients 2016, 8, 207.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  שומן,  דיאטה,  דום נשימה בשינה,  עייפות,  אפניאה – היפופניאה,  תזונה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו