מחקרים 21.05.2016

מה אנחנו יודעים על הפרעת קשב וריכוז בבני 50 ומעלה

סקירה שיטתית מגלה כמה מעט ידוע על ADHD בגיל המבוגר. ההפרעה מתמתנת עם הגיל ושכיחותה יורדת מעשור לעשור, הטיפול התרופתי עשוי לסייע גם למבוגרים

בשנים האחרונות מצטברות העדויות לכך שהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות איננה פוסחת על שום גיל. סביר להניח שהפרעה אשר מתחילה כליקוי התפתחותי בגילאי הילדות איננה חולפת אלא נכרכת בשגרת החיים של הלוקים בה והופכת לסבוכה יותר לאבחון. חוקרים מנורבגיה ערכו סקירת ספרות שיטתית בנסיון לאפיין את הביטויים השכיחים של ADHD  בקרב מבוגרים בני 50 ומעלה, קבוצה שבה ההפרעה כמעט ולא נחקרה עד כה. תוצאות העבודה פורסמו לאחרונה בכתב העת Neuropsychiatric Disease and Treatment.

החוקרים סרקו מאגרי מידע רפואי מובילים וליקטו את המאמרים שעסקו בהפרעת קשב בבני 50 ומעלה. תוצאות הסקירה לא הצליחו לענות על שאלת שיעור ההמצאות של ADHD בקבוצת הגיל הנחקרת. החוקרים מצאו כי ההפרעה מתמתנת בהדרגה עם השנים ושכיחותה בקרב בני 70-80 נמוכה משמעותית בהשוואה לקבוצת הגיל 50-60. לא אותרו מחקרים מבוקרים שבחנו את הטיפול התרופתי בהפרעת קשב בבני 50 ומעלה, אולם החוקרים מצאו ראיות התומכות בטיפול תרופתי גם בקבוצת הגיל הזו. עוד מציינים החוקרים כי תופעות לוואי וסיבוכים סומטיים של הטיפול התרופתי מקשים על גישה פרמקולוגית בקרב בני 65 ומעלה. את הטיפול התרופתי בבני 50 ויותר ממליצים החוקרים להתחיל רק לאחר בדיקה פיזיקלית מקיפה ותוך עליה איטית והדרגתית ממינון נמוך. התערבות פסיכולוגית, ביחוד בקרב חולים בעלי מוטיבציה גבוהה, מומלצת כגישה ראשונית או בשילוב עם הטיפול התרופתי.

החוקרים מסכמים כי הגישה הקלינית באנשים מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז מוכרחה להתבסס על הבנת המטפל עד כמה ובאיזה אופן הליקוי השפיע ומשפיע על חיי המטופלים לאורך השנים. באנשים מבוגרים בהם נשקל טיפול תרופתי חשוב לעמוד על היתרונות הצפויים של הטיפול מול הסיכונים ולשתף בהם את המטופל.

מקור:

Neuropsychiatr Dis Treat. 2016 Jan 8;12:79-87. doi: 10.2147/NDT.S59271. eCollection 2016.
Optimal management of ADHD in older adults.
Torgersen T1, Gjervan B2, Lensing MB3, Rasmussen K4.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ADHD,  הפרעות קשב וריכוז
מאמרים נוספים שיעניינו אותך