מחקרים 24.05.2016

סוג דם עשוי לנבא סיכון קרדיווסקולרי

חוקרים מקוויבק גילו שהסיכון של אנשים עם סוג דם AB למחלת לב וכלי דם גבוה לעומת בעלי סוג דם O. נשים בנות 40 ומעלה עם סוג דם A מצויות בסיכון מוגבר למחלה כלילית

בדיקת דם (צילום: אילוסטרציה)

האם סוג הדם יכול לנבא סיכון לביטוייה המרכזיים של טרשת העורקים - מחלת לב כלילית, פקקת של עורקי המוח ומחלת כלי דם היקפיים? צוות חוקרים קנדי ערך מחקר תצפיתי בקרב תורמי הדם בקוויבק בנסיון לענות על השאלה. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Blood Transfusion.

המחקר התבסס על מדגם של תושבי קוויבק בני 18 ומעלה שתרמו דם בין השנים 1990-2009. המדגם הוצלב עם רשם האשפוזים והתמותה של המחוז תוך התמקדות בקודי אבחנה הקשורים למחלת לב וכלי דם - מחלת לב כלילית, ארועים מוחיים, מחלת כלי דם היקפיים וכן קודי צנתור כלילי שבוצעו בתקופת המעקב. יחסי הסיכון הנגזרים מהקשר בין קבוצת דם לארועים הקליניים חושבו באמצעות רגרסיית קוקס תוך תקנון למאפייני הבסיס של הנחקרים.

בניתוח הסופי נכללו 64,686 תורמי דם (גיל ממוצע 38 שנים). בניתוח רב משתני יחס הסיכון המתוקנן לארוע קרדיווסקולרי בקרב משתתפים בעלי סוג דם AB עמד על 1.19 (95% רווח בר סמך 1.01-1.40) בהשוואה לבעלי סוג דם O. לא זוהה סיכון עודף בר משמעותית סטטיסטית אצל משתתפים עם סוגי דם A ו B, פרט לנשים בנות 40 ומעלה עם סוג דם A שהציגו יחס סיכון גבוה למחלת לב כלילית לעומת נשים באותו טווח גילאים עם סוג דם O (יחס סיכון 1.40, 1.01-1.92).

החוקרים מסכמים כי אנשים עם סוג דם AB מצויים בסיכון מוגבר לאשפוזים ותמותה על רקע מחלה כלילית, ארועים מוחיים ומחלה עורקית היקפית לעומת אנשים בעלי סוג דם O. נשים בנות 40 ומעלה עם סוג דם A מהוות קבוצת סיכון נוספת, ברם למחלת לב כלילית בלבד. מדובר במחקר רטרוספקטיבי ומובהקות גבולית של מרבית הערכים כך שהקשר המרתק בין סוג דם לסיכונים הקרדיווסקולריים עדיין טעון מחקר.

מקור:

Blood Transfus. 2016 Apr 28:1-5. doi: 10.2450/2016.0303-15. [Epub ahead of print]
The association between blood group and the risk of vascular disease in Quebec blood donors.
Blais C1,2, Germain M3, Delage G4, Grégoire Y3.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת לב כלילית,  PVD,  מחלת לב איסכמית,  סוג דם,  טרשת עורקים,  מחלת עורקים היקפית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו