מחקרים 12.07.2016

סם ההזיה פסילוציבין יעיל בדכאון קליני

במדגם של 12 חולים סם ההזיה פסילוציבין התגלה כטיפול יעיל בדכאון קליני עמיד. ההשפעה הפסיכדלית נמשכה שעות ספורות בעוד שתסמיני הדכאון נחלשו או נסוגו למספר חודשים

(Psilocybin, magic mushrooms (shutterstock

ההלוצינוגן פסילוציבין (Psilocybin) הוא אגוניסט של קולטני סרוטונין המצוי בטבע בזני פטריות אחדים. שורה של מחקרים מצביעים על תועלת בשימוש מבוקר ומדוד בסם ההזיה בהפרעה טורדנית כפייתית, גמילה מאלכוהול ומעישון ובחרדה המלווה חולים סופניים. לאור התוצאות החיוביות חוקרים מבריטניה ביקשו לבחון את יעילותו של פסילוציבין בדכאון חד קוטבי עמיד לטיפול תרופתי. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת  The Lancet Psychiatry.

במחקר התכנות פתוח נכללו 12 חולים (שש נשים ושישה גברים) שסבלו מדכאון קליני חד קוטבי, בינוני עד קשה בחומרתו. החולים קיבלו שתי מנות של פסילוציבין (10 מ"ג תחילה ו 25 מ"ג שבעה ימים מאוחר יותר). תמיכה פסיכולוגית אישית הייתה זמינה לכל החולים במהלך הניסוי. תוצאת ההתכנות הראשית הוגדרה כעוצמת ההשפעה הסובייקטיבית של פסילוציבין. התסמינים הדכאוניים הוערכו באמצעות האומדן Quick Inventory of Depressive Symptomsי(QIDS) החל מהשבוע הראשון לטיפול ועד שלושה חודשים לסיומו.

מסתבר כי ההשפעה הפסיכדלית של פסילוציבין החלה 30-60 דקות לאחר נטילת המנה, הגיעה לשיאה שעתיים עד שלוש לאחר הנטילה והתפוגגה כמעט לחלוטין לאחר כשש שעות. עוצמת החוויה דורגה כ 0.51 בסולם מ 0 עד 1 לאחר מנת ה 10 מ"ג וכ 0.75 לאחר 25 מ"ג של פסילוציבין. הטיפול נסבל היטב על ידי כל החולים ולא נרשמו תופעות לוואי קשות או בלתי צפויות במהלך הטיפול. החולים דיווחו על חרדה חולפת בתחילת פעילות התרופה, בלבול חולף, בחילה קלה וכאבי ראש קלים. מבחינת היעילות: תסמיני הדכאון נחלשו משמעותית לעומת הבסיס שבוע לאחר הטיפול במנת ה 25 מ"ג (פער QIDS ממוצע 11.8, P=0.002) ושלושה חודשים לאחר הטיפול (פער QIDS ממוצע 9.2, P=0.003). במקביל נרשם שיפור מוחשי ויציב ברמת החרדה ובאנהדוניה בקרב החולים.

החוקרים מסכמים כי מדובר במחקר ראשוני המסמן את פסילוציבין כטיפול יעיל ובטוח בדכאון מאג'ורי עמיד, אולם מכאן ועד לשימוש קליני בסם ההזיה הדרך עדיין ארוכה.

מקור:

Psilocybin with psychological support for treatment-resistant depression: an open-label feasibility study
Carhart-Harris, Robin L et al.
The Lancet Psychiatry , Volume 3 , Issue 7 , 619 - 627

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סמי הזיה,  פסילוציבין Psilocybin
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

מימצא מענין.