מחקרים 03.08.2016

רק ריח לא נעים? עשן כירורגי ובריאות אנשי הצוות בחדר ניתוח

במחקר נמצא כי עשן העולה מרקמה שנצרבת בדיאתרמיה נקשר לכאב ראש, דמעת ותופעות אלרגיות בקרב אנשי הצוות בחדר ניתוח. מסיכות כירורגיות רגילות אינן מגנות מפני החשיפה

מנתחים ואנשי צוות בחדרי ניתוח מכירים היטב את העשן המיתמר מרקמה שנחתכת או נצרבת על יד מכשיר דיאתרמיה חשמלי, כלי שהפך למרכזי בכירורגיה המודרנית. היות והמשמעות הבריאותית של חשיפה מצטברת לעשן הדיאתרמיה טרם נבדקה מחקרית, חוקרים מתורכיה החליטו להעמיק בנושא וסקרו את התלונות השכיחות בקרב צוותי חדר ניתוח הקשורות לעשן הכירורגי. תוצאות העבודה פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Nursing.

בסקר נכללו 81 רופאים מנתחים ואנשי צוות של חדרי ניתוח במרכז רפואי בודד בתורכיה. התלונות השכיחות הקשורות לעשן הכירורגי כללו: כאבי ראש (48.9% מהאחיות ו 58.3% מהרופאים המנתחים), דמעת (40% מהאחיות ו 41.7% מהרופאים), שיעול (48.9% מהאחיות ו 27.8% מהרופאים), עוד הלינו הנחקרים על כאבי גרון, ריח לא נעים הנספג בשיער, בחילות, סחרחורות, התעטשויות ונזלת. 91.1% מהאחיות ו 86.1% מהרופאים השתמשו במסכות במהלך הניתוחים.

לסיכום, עשן הדיאתרמיה בחדרי הניתוח נקשר לכאב ראש, דמעת, תגובות אלרגיות ותסמינים נוספים בקרב אנשי הצוות. מסיכות כירורגיות רגילות אינן מגנות, על פניו, מפני החשיפה. חשוב להדגיש כי מדובר בסקר תצפיתי ראשוני, הנזק האובייקטיבי של עשן כירורגי צריך להבדק בכלים מחקריים מהימנים יותר.

מקור:

J Clin Nurs. 2016 Jun 27. doi: 10.1111/jocn.13455. [Epub ahead of print]
The examination of problems experienced by nurses and doctors associated with exposure to surgical smoke and the necessary precautions.
Ilce A1, Yuzden GE1, Yavuz van Giersbergen M2.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  עשן כירורגי,  דיאתרמיה,  צריבה חשמלית,  כאבי ראש,  דמעת,  אלרגיה,  ריח
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו