הבלוג של פיי 06.09.2016

המכונית - השקעה בגופך

FAYSBOOK – בלוג ב-MEDNET על העצמת מטופלים

mednet_Blog_banner500

מהם הצרכים של המכונית שלך? דלק, שמן, טיפול 10,000, או אוויר לצמיגים?

האם תיסעו ממטולה עד אילת ללא עצירה?

car

באיזה תדירות המטופלים שלנו ואפילו אנחנו כרופאים מתעללים בגופינו? אנחנו עובדים ללא הפסקה, אנחנו לא אוכלים ושותים בזמן, ואפילו אם כן, הרבה ממה שאנחנו אוכלים אינו מזין. לא פעם אנחנו מקבלים איתות הדומה לנורה צהובה או אדומה, אך לעתים קרובות אנחנו לא שמים לב או אפילו מתעלמים מן איתותים. אנחנו לא שמים את הגוף בראש סדרי העדיפויות.
מה אנחנו עושים? – ממשיכים בקצב מהיר, ללא הפסקה, עד שהגוף מפתח מחלה כמו חום, כאבי גב, או חלילה מחלה חמורה יותר, ואז אין לנו ברירה אלא לעצור?

נהגים מעטים מאד ימשיכו לנהוג כשנורה אדומה מהבהבת על לוח המחוונים.  רובם יעצרו כי הם מפחדים להזיק לרכב. כשנורה צהובה מהבהבת, אנחנו ניקח את הרכב לתיקון במוסך.

דלק – נשים צעירות או אמהות טרודות מגיעות לא פעם להתייעצות באמרן "דוקטור, אני מאד עייפה לאחרונה, אולי אני זקוקה לבדיקות דם?" אני תמיד שואלת אותן מה הן אוכלות במשך היום ומהו סדר היום שלהן. כמעט תמיד נשים צעירות ועסוקות הן ב"צום", שוכחות לאכול, אין להן זמן לארוחת בוקר, מגיעות לעבודה או לביה"ס וקונות חטיף קטן, מגיעות הביתה, אולי אוכלות ארוחה אחת, ולפעמים מנשנשות עוד חטיף בערב. רכב לא ייסע ללא דלק ואנחנו תמיד דואגים למלא את המיכל לפני שהוא מתרוקן לגמרי, אבל אנחנו והמטופלים שלנו שוכחים להזין את עצמנו באופן תקין.

פעמים רבות אני שולחת את המטופלות הביתה עם הוראות לאכול חמש פעמים ביום. הן חוזרות אלי עם ההבנה שאין צורך בבדיקות דם אלא רק באכילה סדירה.

שמן לצירי הדלתות – מטופל יכול להגיע עם תלונה על כאבי צוואר, כאבי גב, או כאבים במפרק. "אני לא מבין! אף פעם לא כאב לי כך. מדוע יש לי כאב? מדוע עכשיו? מהם שינויים ניווניים?"

אחרי תשאול ובירור שאין ממצא פתולוגי, אני שואלת את המטופל מה קורה לרכב אחרי 15-10 שנה. האם הדלתות נסגרות כמו שצריך? האם זוהי חלודה, או הן מרעישות? מה אנחנו יכולים לעשות כדי לתקן את הצירים? הבנת הטיפול שהם מעניקים לרכבם מביאה את המטופלים להפנים את חשיבות ההתעמלות כ"שמן" למפרקים ולכל גופם.

מטופל הגיע באמרו "המכונית היתה חולה"
"שתהיה לך רפואה שלמה" אמרתי
"זהו רק רכב" ענה המטופל
"נכון" עניתי "אבל אנשים מתייחסים לרכב שלהם יותר מאשר לגוף שלהם!!!"

ד"ר פיי טורצקי, רופאת משפחה, אוניברסיטת תל אביב

נושאים קשורים:  הבלוג של פיי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
14.09.2016, 00:02

נו טוףף,מילים במשקל נוצה.
׳הרבה ממה שאנחנו אוכלים לא מזין׳ - מאיפה זה ? כל אוכל מזין,במידה זו או אחרת,ואפילו ג׳אנק פוד למרות שיש לו מגרעות אחרות.
ואיך נמנע בעיות מפרקים ועמוד שדרה - ע״י שימון צירי הדלת ? לוואי והיה פיתרון לנושא.אולי רק לחזור ולהלך על ארבע...
בלוג ילדותי המביע משאלות נפש ׳לו יהי׳.

17.09.2016, 23:29

אנא שים לב לפרק הפותח של הבלוג.(http://mednet.co.il/2016/07/105691 . מס 5-שימוש במטפורות​)
נכתב בו מפורשות כי המטרה אינה להוסיף לקוראים ידע ברפואה,
אלא להציע כלי , במקרה הזה כלי מטפורי, שיכול לעזור למטופל לקלוט את המסר בצורה ברורה , מהירה יותר, ועמוקה יותר מאלף מילים...

27.09.2016, 21:45

שלום פיי, אהבתי את המטפורה שלך!