מחקרים 14.09.2016

סכרת ותסמינים של דרכי השתן התחתונות בקרב נשים

מחקר תצפיתי מגלה כי תסמינים אורינריים, ביחוד אי נקיטת שתן בדחק ובמאמץ, שכיחים בקרב נשים סכרתיות והשפעתם על איכות חייהן ותפקודן משמעותית וחשובה

תלונות הקשורות לדרכי שתן תחתונות lower urinary tract symptomsי(LUTS) שכיחות בקרב נשים בגיל המעבר. חוקרים מתורכיה ביקשו לבדוק האם סכרת סוג 2, הגורמת בין היתר לפגיעה עצבית אוטונומית, נזקים כלייתיים, הפרשת חלבון וגלוקוז בשתן ונטייה לדלקות, משפיעה גם על השכיחות והחומרה של התסמינים האורינריים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Wound Ostomy & Continence Nursing.

במחקר נכללו 249 נשים (גיל ממוצע 55.1 שנים) חולות סכרת סוג 2 ומולן 255 נשים (גיל ממוצע 53.7 שנים) ללא סכרת שהיו במעקב במרפאה גינקולוגית בודדת. הערכת תסמיני דרכי שתן תחתונות נעשתה באמצעות השאלון BFLUTS-SF (Bristol Female Lower Urinary Tract Symptoms-Short Form). התפלגות הגילאים של הנשים בשתי הקבוצות הייתה דומה וכך גם השכיחות של עישון. אינדקס מסת הגוף הממוצע, לעומת זאת, היה גבוה משמעותית בקרב נשים סכרתיות.

מניתוח התוצאות עולה כי ציוני BFLUTS כלליים, וציונים ספציפיים של קיבולת השלפוחית ונקיטת שתן היו גבוהים באופן מובהק בקרב נשים עם סכרת סוג 2 (P<0.001). לא נרשמו פערים מובהקים בתסמיני התרוקנות  (P=0.347), תפקוד מיני (P=0.380) ואיכות חיים הקשורה לבריאות (P=0.142). נוקטוריה, תכיפות במתן שתן, אי נקיטת שתן בדחק (Urge), אי נקיטת שתן במאמץ (Stress) וארועי דליפת שתן היו שכיחים יותר בקרב נשים סכרתיות. נוסף על כך חולות סכרת דיווחו בשכיחות גבוהה יותר על הצורך בהחלפת בגדים בגלל דליפת שתן ועל השפעה של תסמינים אורינריים על שגרת חייהן ותפקודן.

החוקרים מסכמים כי תסמיני LUTS שכיחים בקרב חולות סכרת והשפעתם של התסמינים האורינריים על חייהן משמעותית וחשובה. החוקרים ממליצים לכלול תשאול אודות בריאות דרכי השתן התחתונות בכל הערכה בסיסית של חולות סכרת.

מקור:

J Wound Ostomy Continence Nurs. 2016 Sep-Oct;43(5):523-8. doi: 10.1097/WON.0000000000000259.
Lower Urinary Tract Symptoms in Women With Type 2 Diabetes Mellitus.
Dereli Yilmaz S1, Demirgoz Bal M, Celik S, Rathfisch G, Kizilkaya Beji N, Dinccag N, Yalcin O.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  LUTS,  תסמיני דרכי שתן,  תלונות אורינריות,  אי נקיטת שתן,  נוקטוריה,  סוכרת
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו