מחקרים 15.09.2016

בקעים סביב סטומה בטנית - גורמי סיכון עיקריים

ממחקר קנדי עולה כי בקעים סביב פתח הסטומה הבטנית אינם נדירים. בין גורמי הסיכון הבולטים - קוטר הסטומה, שחמת הכבד, דיברטיקולוזיס, עישון, היקף הבטן ובקעים קודמים

(close-up of surgeon sews on the stoma (shutterstock

הרקמה סביב פתח הסטומה הבטנית, ביחוד סטומה בטנית קבועה, רגישה לזיהומים ודלקות עור עקב דליפת צואה ומהווה מוקד להופעה של בקעים ונטרליים. חוקרים מאוניברסיטת מניטובה בקנדה ערכו מחקר חתך בנסיון לאפיין את גורמי הסיכון לבקעים סביב פתח הסטומה parastomal herniaי(PH). תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Wound Ostomy & Continence Nursing.

במחקר נכללו 764 חולים (גיל ממוצע 70) שהיו במעקב מרפאת סטומה במניטובה. 425 חולים (55.6%) עברו פיום הכרכשת - קולוסטומיה, 236 (30.8%) פיום המעי העקום - אילאוסטומיה, 63 (8.2%) פיום שלפוחית השתן -אורוסטומיה ו 40 (5.2%) סוגים נוספים של סטומה. החולים התבקשו לענות על שאלון ייעודי שפותח במיוחד לטובת המחקר והתמקד בגורמי הסיכון הפוטנציאליים לבקעים סביב פתח הסטומה.

בניתוח התוצאות הסתמנו גורמי סיכון בולטים לבקעים סביב פתח הסטומה: דיברטיקולוזיס, שחמת הכבד, הגדלה שפירה של הערמונית, בקע קודם, עישון, סוג הסטומה, גודל הסטומה, גיל והיקף הבטן. בנוסף הסתבר כי פתחי הסטומה של חולים שעברו פיום מסיבות אונקולוגיות היו גדולים יותר ובשל כך היו בסיכון מוגבר לבקע. גם חולים שעברו פיום הכרכשת נזקקו לפתחי סטומה גדולים יחסית והיו מועדים לבקעים.

החוקרים מסכמים כי בקעים סביב סטומה שכיחים למדי והכרות עם גורמי הסיכון עשויה לסייע במניעה של התופעה.

מקור:

J Wound Ostomy Continence Nurs. 2016 Sep-Oct;43(5):489-93. doi: 10.1097/WON.0000000000000261.
Prevalence of Parastomal Hernia and Factors Associated With Its Development.
Temple B1, Farley T, Popik K, Ewanyshyn C, Beyer E, Dufault B.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  סטומה בטנית,  בקעים,  קולוסטומיה,  פיום
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו