מחקרים 05.10.2016

דיקור חשמלי יעיל בעצירות כרונית

במחקר מבוקר דיקור חשמלי התגלה ככלי טיפולי יעיל בעצירות כרונית פונקציונלית, מעל 30% מהחולים שבו לפעילות מעי תקינה תוך כדי הטיפול ומספר חודשים לאחר סיומו

(Electroacupuncture (shutterstock

האם דיקור חשמלי (Electroacupuncture (EA יכול לטפל ביעילות בעצירות פונקציונלית כרונית קשה Chronic severe functional
(constipation (CSFC? זו השאלה שעמדה במרכזו של ניסוי קליני מבוקר ואקראי שנערך בסין. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Annals of Internal Medicine.

למחקר שנערך ב 15 מרכזים רפואיים ברחבי סין גויסו 1,075 חולים עם עצירות פונקציונלית כרונית ללא הסבר אטיולוגי חלופי לתלונותיהם. החולים הוקצו אקראית ל 28 טיפולי EA בנקודות דיקור קלאסיות (536 חולים) או מספר זהה של טיפולי דיקור בנקודות אקראיות (539 חולים), הניסוי נמשך שמונה שבועות. התוצאה הראשית הוגדרה כשינוי במספר הממוצע של פעולות מעי ספונטניות בשבוע בתקופת המחקר.

מניתוח התוצאות עולה כי משתתפי זרוע הדיקור חוו עליה של 1.76 פעולות מעי בשבוע (95% רווח בר סמך 1.61-1.89) בממוצע ומשתתפי זרוע האינבו עליה של 0.87 פעולות בלבד (0.73--0.97), פער בין הזרועות - 0.90, P<0.001. לאחר סיום המחקר בשבועות 9 עד 20 הדיקור החשמלי שמר על יתרונו היחסי ושיקף עליה של 1.96 פעולות מעי לחולים שטופלו ב EA, לעומת עליה של 0.89 פעולות מעי בשבוע בממוצע בקרב חולים שקיבלו טיפול דמה, גם כאן הפער בין הקבוצות השיג מובהקות סטטיסטית (P<0.001).

31.3% מהחולים בזרוע ה EA התרוקנו שלוש פעמים או יותר בשבוע בממוצע במהלך המחקר, שיעור שעלה ל 37.7% בתקופת המעקב לאחר הניסוי, זאת לעומת 12.1% ו 14.1% בלבד בקבוצת הביקורת בפרקי זמן מקבילים, P<0.001.  לא נרשמו תופעות לוואי ברות משמעות בשתי זרועות המחקר.

לסיכום, דיקור חשמלי התגלה ככלי טיפולי יעיל באופן מובהק בעצירות כרונית פונקציונלית. מעניין כי טיפול הדמה שהיה נחות משמעותית נבדל רק במיקום נקודות הדיקור, עובדה שהוסתרה מהנחקרים. היות ומדובר בהתערבות נעדרת תופעות לוואי משמעותיות ניתן להמליץ על שילוב של אקופונקטורה בטיפול בחולים עם עצירות כרונית ואולי גם תלונות פונקציונליות אחרות הקשורות למערכת העיכול.

מקור:

Liu Z, Yan S, Wu J, He L, Li N, Dong G, et al. Acupuncture for Chronic Severe Functional Constipation: A Randomized, Controlled Trial. Ann Intern Med. [Epub ahead of print 13 September 2016] doi:10.7326/M15-3118

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיקור סיני,  דיקור,  חשמלי,  עצירות,  מערכת העיכול,  רפואה אינטגרטיבית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו