מחקרים 16.11.2016

תור מסוכן, נפילות בקשישים במהלך ההמתנה לניתוח קטרקט

חוקרים מאוסטרליה מצאו כי קשישים שממתינים להסרת ירוד מצויים בסיכון גבוה לנפילות. כשליש מהחולים נפלו במהלך חודשי ההמתנה, כמחצית הנפילות הסתיימו בחבלות

ירוד, קטרקט, נקשר קשר ברור וצפוי לנפילות בקשישים. ניתוחי ירוד משפרים את ראיית החולים ומפחיתים את הסיכון לנפילות, אולם התורים לניתוחים אלה מתארכים לא פעם לכדי חודשים רבים. על רקע הדברים חוקרים מאוסטרליה העלו השערה כי פרק הזמן בין האבחון של ירוד המצדיק ניתוח לבין מועד הסרתו מתאפיין בליקוי ראיה משמעותי ומשכך נושא סיכון מיוחד ועודף לנפילות בקשישים. תוצאות של מחקר שנערך כדי לבחון הנחה זו פורסמו לאחרונה בכתב העת Investigative Ophthalmology & Visual Science.

במחקר נכללו 329 חולים (55.2% נשים, גיל ממוצע 75.7 שנים) שהמתינו לניתוחי ירוד בבתי חולים ציבוריים ברחבי אוסטרליה. המשתתפים עברו בדיקת ראיה, הערכה תפקודית ובריאותית מקיפה ונתבקשו להיזכר בנפילות שחוו ב 12 החודשים שקדמו לכניסתם למחקר.

ניתוח התוצאות מלמד כי 101 חולים (30.7%) חוו 267 נפילות במהלך ההמתנה לניתוח (זמן המתנה חציוני 176 ימים), המספר משקף שיעור הארעות של 1.2 נפילות לשנת מטופל אחת. גורמי הסיכון הבולטים לנפילות היו: מצב בריאותי ירוד, נפילות ב 12 החודשים שקדמו להמתנה לניתוח ירוד ומספר גבוה יותר של שעות הליכה בשבוע. באופן מעט מפתיע מידת ליקוי הראיה לא נקשרה באופן עצמאי מובהק לשכיחות של נפילות. יותר ממחצית הנפילות הסתיימו בחבלות (51.7%).

לסיכום, החוקרים מצאו כי קשישים שממתינים להסרת ירוד מצויים בסיכון גבוה לנפילות. כשליש מהחולים נפלו במהלך חודשי ההמתנה, כמחצית הנפילות הסתיימו בחבלות. כושר הראיה של החולים לא נבא את רמת הסיכון, אולם יתכן כי הליקוי של חולים שממתינים לניתוח חמור כל כך שהבדלים קלים אינם משנים מהותית את מידת ההפרעה והסיכון הנגזר ממנה. מספר גורמים נוספים נקשרו לנפילות בתקופת ההמתנה, אך אין בכוחם לנבא נאמנה את הסיכון ולא ניתן על סמך גורמים אלה לזהות חולים שצפויים, יותר מאחרים, ליפול בעודם ממתינים לניתוח. בשורה התחתונה המחקר מדגיש פעם נוספת את הצורך הקריטי בקיצור תורים לניתוחים אלקטיביים, בעיה המשותפת למרבית מערכות הבריאות בעולם.

מקור:

Invest Ophthalmol Vis Sci. 2016 Nov 1;57(14):6003-6010. doi: 10.1167/iovs.16-20582.
While We Waited: Incidence and Predictors of Falls in Older Adults With Cataract.
Palagyi A1, McCluskey P2, White A3, Rogers K1, Meuleners L4, Ng JQ5, Morlet N5, Keay L1.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ירוד,  קטרקט,  נפילות,  תסמונות גריאטריות,  מערכת הבריאות,  קיצור תורים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו