תיאור מקרה 12.12.2016

מורסה אפידורלית בגלל עצם של דג

אישה בת 62 הגיעה לבית חולים עם חום, כאבי גב ושיתוק מתקדם של הגפיים התחתונות. אנמנזה מעמיקה הובילה לאבחנה – עצם של דג ניקבה את הושט ויצרה מורסה אפידורלית

צילום ושט (צילום: אילוסטרציה)

עצמות דגים גורמות לא אחת למורסות פריטונסילריות ולעתים רחוקות להתנקבות הושט והמעי. רופאים מבית חולים שיקומי המסונף לאוניברסיטת פויאן בסין מדווחים על מקרה חריג של מורסה אפידורלית בעמוד השדרה שהתפתחה כסיבוך של התנקבות הושט לאחר בליעת עצם של דג. תיאור המקרה פורסם לאחרונה בכתב העת Medicine.

הרופאים מציגים אישה בת 62 שהופנתה לבית חולים שלישוני בגלל תלונות על כאבי גב מתמשכים, חום וחולשה מתגברת של גפיים תחתונות. באנמנזה האישה דיווחה על בליעת עצם של דג "שנתקעה לה בגרון" מספר שבועות לפני פרוץ התסמינים. בהערכה הראשונית הרופאים לא קישרו בין עצם הדג לתלונות המתוארות ורק 20 ימים מאוחר יותר אובחנה מורסה אפידורלית בעמוד שדרה חזי באמצעי דימות מתקדמים. המורסה התפתחה קרוב לודאי עקב התנקבות הושט והתפשטות של זיהום אל עבר עמוד השדרה. האישה טופלה באנטיביוטיקה, אולם הטיפול לא הועיל והיא נזקקה להתערבות כירורגית שהביאה להחלמתה.

לסיכום, עצם של דג עלולה לגרום לסיבוכים מסוכנים ביותר. מדובר כמובן במקרה חריג ביותר שמדגיש בראש ובראשונה את חשיבות האנמנזה והגמישות האבחונית של הרופאים.

מקור:

Medicine (Baltimore). 2016 Dec;95(49):e5283.
Thoracic spinal epidural abscess caused by fishbone perforation: A case report and review of literature.
Chen JM1, Wang ZY, Ni GX.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מורסה אפידורלית,  כאבי גב,  דיספגיה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו