מחקרים

סטוקסימאב מגביר את הפעילות החיסונית בגרורות של סרטן המעי הגס והחלחולת

הוספת סטוקסימאב (ארביטוקס) לכימותרפיה מביאה להגברה ניכרת של הסתננות תאי מערכת החיסון ולמות תאים סרטניים בגרורות בכבד שמקורן בסרטן המעי הגס והחלחולת, זאת בהשוואה לטיפול כימותרפי ללא סטוקסימאב או העדר טיפול כימותרפי

סטוקסימאב (Cetuximab - Erbitux) הוכח כפעיל נגד גידולים סרטניים במעי הגס והחלחולת. מחקרים שפורסמו לאחרונה דיווחו כי סטוקסימאב משרה רעילות תאית (cytotoxicity) תלוית-נוגדנים המתווכת על ידי תאי מערכת החיסון וכן נחשף מנגנון חדש הקשור למערכת החיסון אשר גורם למוות תאי בתיווך מערכת החיסון.

מחקר זה נערך במטרה להעריך את התגובה החיסונית שמשרה סטוקסימאב בסביבה מולקולרית של גרורות בכבד בקרב מטופלים עם סרטן גרורתי של המעי הגס (metastatic colorectal cancer - mCRC).

בוצעה הערכה של הסתננות תאי מערכת החיסון לגרורות בכבד בקרב 53 מטופלים עם mCRC. מטופלים אלו חולקו לשלוש קבוצות לפי הטיפול שקיבלו טרם הניתוח: כימותרפיה עם סטוקסימאב, כימותרפיה ללא סטוקסימאב וללא כימותרפיה כלל. התאים מתווכי הדלקת שהסתננו לגרורות בכבד נצבעו בהמטוקסילין ואאוזין והערכת תאים אלו בוצעה עם דגש על גבולות הפלישה. התגובה הדלקתית ומספר התאים הלימפואידים הוערכו במערכת ניקוד של עד ארבע נקודות. לאחר מכן העריכו החוקרים את הסתננות תאי מערכת החיסון (CD3, CD8 ו- CD56) ב- 15 אזורים של גרורות בכבד.

צביעת המטוקסילין-אאוזין הראתה כי היו יותר תאים מתווכי דלקת בגרורות ממטופלים שקיבלו כימותרפיה עם סטוקסימאב בהשוואה למטופלים משתי קבוצות הטיפול האחרות (p<0.001) וכי תאים אלו נמצאו באזורים הפנימיים של הגרורות. כמו כן, נצפה הרס מוקדי תאים סרטניים בקבוצת הכימותרפיה עם סטוקסימאב ושיעור הסתננות גבוה יותר של תאי CD3+י(p=0.003),יCD8+י(p=0.003) ו- CD56+י(p=0.001) בקבוצת הכימותרפיה עם סטוקסימאב, בהשוואה לשתי קבוצות הטיפול האחרות.

תוצאות מחקר זה מציעות כי סטוקסימאב מגביר את הפעילות החיסונית.
מנגנון הפעולה של סטוקסימאב הקשור לפעילות מערכת החיסון הוא האחראי, כלל הנראה, ליעילותם של טיפולים המשלבים סטוקסימאב, כגון כימותרפיה ואימונותרפיה.

מקור:

Inoue Y, Hazama S, Suzuki N, Tokumitsu Y, Kanekiyo S, Tomochika S, Tsunedomi R, Tokuhisa Y, Iida M, Sakamoto K, Takeda S, Ueno T, Yoshino S, Nagano H.
Cetuximab strongly enhances immune cell infiltration into liver metastatic sites in colorectal cancer
Cancer Sci. 2017 Jan 11. doi: 10.1111/cas.13162. [Epub ahead of print]

ערכה: ד"ר נילי טלבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  mCRC,  סטוקסימאב,  ארביטוקס,  גרורות בכבד,  רעילות תאית,  מוות תאי אימונוגני,  פעילות חיסונית נגד סרטן,  הסתננות תאי מערכת החיסון לגידול,  נושא mCRC בחסות חברת Merck,  סרטן המעי הגס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו