מחקרים

פרופיל גנומי מקיף חשף מוטציות חדשות וממצאים אחרים שעשויים לשנות את פני הטיפול בסרטן גרורתי של המעי הגס

אפיון מולקולרי של גידולים מ- 138 מטופלים עם סרטן גרורתי של המעי הגס חשף מוטציות שלא היו ידועות בעבר ונתונים הקשורים למוטציות ספציפיות. ממצאי המחקר מקדמים טיפול מותאם אישית לפי מאפייני הגידול ועשויים לשפר את תוצאי המחלה

מחקרים עדכניים שבמהלכם בוצע אפיון מולקולרי של גידולים במעי הגס והחלחולת חשפו מספר שינויים מולקולריים בעלי עניין שעשויים להיות מטרות טיפוליות בסרטן גרורתי של המעי הגס (metastatic colorectal cancer - mCRC).

בוצע מחקר רטרוספקטיבי במרכז יחיד שהתבסס על פרופיל גנומי מקיף של גידולים שנלקחו מ- 138 מטופלים עם mCRC. ליצירת הפרופיל הגנומי בוצע ריצוף מהדור החדש (next-generation sequencing - NGS) בבדיקת FoundationOne.

אותרו מוטציות בגן RAS ב- 51.4% ובגן RAF ב- 7.2% מהמטופלים. התגלתה מוטציה חדשה, KRASR68S1, שנקשרה עם מחלה אגרסיבית.

שינויים גנומיים שאותרו ונמצאו קשורים לפרוגנוזה גרועה היו אמפליפיקציה של RASי(KRAS ב- 1.4% ו- NRAS ב- 0.7% מהגידולים), אמפליפיקציה של METי(2.2%), שינויים ב- BRAFL597Rי(0.7%), שינויים ב- ARAFS214Fי(0.7%) ומוטציות מקבילות במסלולים RAS+RAFי(1.4%), BRAF+RAFי(0.7%) ובמקרים נדירים גם ב- PTEN-PIK3CA-AKT.

5.1% מהגידולים היו עם אמפליפיקציה של הגן ERBB2י(HER2) וכל הגידולים הללו היו באזור המעי העקול והחלחולת (rectosigmoid). שלושה מקרים (2.2%) נקשרו עם פרופיל גנומי היפר-מוטנטי אשר נקשר לנטל מוטציות גבוה של הגידול: שניים מהמקרים היו עם מוטציות ב- MSI-H והמקרה האחר היה עם מוטציות ב- POLE.

ניתוח גנומי מקיף מסוגל לחשוף שינויים מעבר למוטציות המוכרות היטב בגנים RAS ו- RAF, הקשורות לעמידות לנוגדי EGFR. גידולים עם אמפליפיקציה של הגן ERBB2 נוצרים במעי העקול והחלחולת, לרוב הם ללא מוטציות בגנים RAS ו- BRAF והם מנבאים תגובה לטיפול ממוקד ב- HER2.

גידולים היפר-מוטנטים או עם נטל מוטציות גבוה המכילים מוטציות בגנים MSI-H או POLE צפויים להגיב היטב לטיפול בחוסמי PD-1.

מקור:

Gong J, Cho M, Sy M, Salgia R, Fakih M.
Molecular profiling of metastatic colorectal tumors using next-generation sequencing: A single-institution experience
Oncotarget. 2017 Feb 2. doi: 10.18632/oncotarget.15030. [Epub ahead of print]

ערכה: ד"ר מירי טלבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  אפיון מולקולרי,  mCRC,  פרופיל גנומי מקיף,  NGS,  FoundationOne,  RAS,  RAF,  KRASR68S1,  היפר-מוטציות,  נטל מוטציות של הגידול,  אמפליפיקציה של גן,  ERBB2,  שינויים גנומיים בסרטן,  MSI-H,  POLE,  נוגדי EGFR,  סטוקסימאב,  ארביטוקס,  חוסמי PD-1,  נושא mCRC בחסות חברת Merck,  סרטן המעי הגס,  ריצוף גנטי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו