הבלוג של פיי 22.03.2017

חתימה על רשיונות נהיגה

FAYSBOOK – בלוג ב-MEDNET על העצמת מטופלים

mednet_Blog_banner500

מהו תפקידנו בחינוך להרגלי חיים בריאים? היום, כרופאי משפחה, אנו מנסים לעזור להעלות את המוטיבציה לאכילה בריאה יותר, פעילות גופנית קבועה, הפסקת עישון והגבלת צריכת האלכוהול אצל המטופלים שלנו.

כמה מאיתנו מנצלים את ההזדמנות להעצמת הנהיגה הבטוחה אצל נהגים צעירים? זה מספר שנים שאני מתייחסת לנושא כשמטופלים בגיל העשרה מגיעים להחתמת רישיון לפני שהם מתחילים לנהוג.

נהג חדש צריך ללמוד ולסגל לעצמו תכונות וכישורים רבים, אבל אחד מהם, במיוחד בהקשר של כבישי ישראל, יכול להציל חיים! אני שואלת את כל הנהגים החדשים שלי מהי התכונה החשובה ביותר עבורם כשהם נוהגים בכבישים בארץ. רובם מופתעים מן השאלה, כמו גם הוריהם.

אני מראה להם את התמונה הבאה: אתה נוסע בכביש דו מסלולי ופתאום, משום מקום, מגיעה מכונית שעוקפת אותך. אתה אומר לעצמך "OK – לאן אתה רץ – עוד דקה תגיע לרמזור אדום.  מה הרווחת מלבד נהיגה פזיזה ומסוכנת?"רישיונות לנהיגה 1

אני מראה להם תמונה נוספת: אתה נוהג אחרי רכב איטי מאד – אולי נהג זהיר במיוחד, או משאית עצומה שלוקחת את העלייה באיטיות, ואתה בדרך לפגישה חשובה.  מתי נכון לעקוף? מה יקרה אם תעקוף בזמן לא נכון?

רישיונותלנהיגה 2

אני מספרת להם על חוויה שעברתי, כשנהגתי אחרי משאית גדולה מאד בכביש עם סיבובים חדים. במקום 10 דקות, הנסיעה ארכה 25 דקות.  אני מדברת על התסכול שחוויתי, ועל ההשלמה שכן, אני באמת אאחר.

אנחנו מדברים על הכוח שבישיבה מאחרי ההגה, ועל הכיף שבנהיגה. אנחנו דנים גם בנהגי אופנוע, ועל כך שהם "שקופים" לרוב נהגי המכוניות עד שכמעט נגרמה תאונה, או עד שזה מאוחר מדי.

אני משקיעה זמן דומה גם בנהגי אופנוע – בעיקר גברים צעירים, שהם בליגה משל עצמם. לגביהם אני מודאגת בדיוק כמו הוריהם, שכנראה ויתרו להם בחוסר רצון כשאפשרו להם לנהוג באופנוע.

רישיונות לנהיגה 3

סבלנות – לדעתי, זוהי התכונה החשובה ביותר שעל הנהגים לסגל לעצמם כדי להיות בטוחים יותר בכבישים.  חלק מבני העשרה מנחשים נכון.  לרבים אין כל מושג.  כמעט תמיד, ההורים שמגיעים איתם שמחים שהעצה מגיעה מחוץ למשפחה – כי כך יש סיכוי גדול יותר שהנהג הצעיר יקשיב.  אני נותנת להם העתק של הדף לקחת הביתה. היו מקרים בהם ביקשתי מכמה בנים לחזור כדי לשמוע איך הם מתקדמים עם הנהיגה.

כששאלתי מטופל שחזר לאחר שעבר את הטסט, הוא סיפר שכשמישהו עוקף אותו עולה לו המילה סבלנות, והוא חושב "למה לי להילחם בו. שייסע".

כמו כן התחלתי להשתמש בסרטון מיוטיוב כדי לתת לנערים שמגיעים תמונה יותר מוחשית של הסכנות מהסחת הדעת. שם הסרטון: מבט של 2 שניות.

ייעוץ על ידי רופא, ועריכת חוזים בין בני-עשרה להוריהם מהווים רק חלק קטן מן החינוך לנהיגה לצעירים.  המחקר לגבי השפעת הייעוץ רופאים על נהגים בני עשרה עדיין דליל. האם יש בכוחנו להשפיע – הייתי רוצה לחשוב שכן.

מקורות:

1. Health Care providers and Teen Driving Safety: Topics Discussed and Educational Resources Used in Practice
Am J Lifestyle Med. 2015 Nov; 9(6): 451–456.
Published online 2014 Oct 27. doi: 10.1177/1559827614554903

2. Intervention improves physician counseling on teen driving safety
Trauma. 2009 Jul;67(1 Suppl):S54-7. doi: 10.1097/TA.0b013e3181a93194
Campbell BT1, Borrup K, Saleheen H, Banco L, Lapidus G.

נושאים קשורים:  הבלוג של פיי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו