מחקרים 19.04.2017

ביטוי של החלבון פודופלנין בגידולי מוח מגביר הסיכון לאירועים טרומבואמבוליים

חולים עם גידולי מוח נמצאים בסיכון גבוה מאוד לאירועים טרומבואמבוליים, ומחקר הנוכחי בדק את הקשר בין ביטוי פודופלנין בגידולי מוח ראשוניים לאירועים טרומבואמבוליים

אירועים טרומבואמבוליים (VTE) הינם נפוצים מאוד באנשים הסובלים מגידולי מוח והסיבות לכך אינן ידועות כיום. החוקרים שיערו כי פודופלנין, גליקופרוטאין מסוג סיאלו-מוצין, מגביר את הסיכון ל-VTE בגידולי מוח ראשוניים דרך יכולתו לשפעל אגרגציית טסיות.

החוקרים ביצעו צביעות אימונו-היסטוכימיות כנגד פודופלנין וצברי טסיות אינטרה-מורליים בדגימות גידולי מוח של 213 חולים (בעיקר גליומות מסוג high-gradeח[89%]) שהשתתפו במחקר ה-Vienna Cancer and Thrombosis Study. מחקר זה הינו מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי בחולים שאובחנו לאחרונה עם גידול או מחלה פרוגרסיבית שמטרתו לזהות חולים הנמצאים בסיכון ל-VTE. אגרגציית טסיות בתגובה לתאי גליובלסוטמה אנושיים נבדקה in-vitro.

במהלך תקופת מעקב של שנתיים, 29 (13.6%) מהחולים פיתחו VTE. ב-151 דגימות נמצאה צביעה חיובית לפודופלנין (33 ביטוי בכמות גבוהה, 47 ביטוי בינוני, 71 ביטוי בכמות נמוכה). חולים עם גידולים חיוביים לפודופלנין היו בעלי ספירת טסיות נמוכה יותר בדם פריפרי (P<.001) ורמות גבוהות יותר של D-dimerי(P<.001).

עוצמת הצביעה של פודופלנין נמצאה כקשורה ברמות גבוהות של צברי טסיות אינטרה-וסקולריים בדגימות הגידול (p<.001). רמות גבוהות של ביטוי פודופלנין נמצאו כקשורות בסיכון גבוה ל-VTE (יחס סיכונים עבור ביטוי גבוהה לעומת "ללא ביטוי": 5.71; רווח בר-סמך 95%, 1.52-21.26; p=0.010) לאחר תקנון לגיל, מין וסוג הגידול.

תאי גליובלסטומה ראשוניים שנמצאו כחיוביים לפודופלנין שפעלו אגרגציית טסיות אנושיות in-vitro, ממצא שנמצא כהפיך עם מתן נוגדני אנטי-פודופלנין.

לסיכום, החוקרים מצאו כי ביטוי בכמות גבוהה של החלבון פודופלנין בגידולי מוח ראשוניים משפעל אגרציית טסיות, גורם למצב של קרישיות יתר וקשור בסיכון מוגבר ל-VTE. ממצאים אלו שופכים אור חדש על הפתוגנזה של VTE בגידולי מוח ראשוניים.

מקור:
Riedl, J. et al. (2017) Blood. 129, 1831.

נושאים קשורים:  מחקרים,  פודופלנין,  גליובלסטומה,  גידולי מוח,  VTE,  D-DIMER,  טסיות,  קרישיות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו