מחקרים 30.04.2017

טיפול באמצעות רדיוליגנד מסוג 177Lu-PSMA-617 לחולים עם סרטן ערמונית גרורתי העמיד לטיפול הורמונלי

במחקר שנערך בגרמניה, נמצא כי טיפול באמצעות 177Lu-PSMA-617 בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי העמיד לטיפול הורמונלי, מראה יעילות גבוהה לפי מדדים ביוכימיים ובטיחות מתקבלת על הדעת, גם כקו טיפול אחרון בעבור חולים לאחר מספר קווי טיפול, ובהשוואה לקווי טיפול מתקדמים קיימים. החוקרים סבורים כי יש מקום למחקרים קליניים נרחבים יותר לצורך הערכת תועלת הישרדותית של הטיפול

סרטן הערמונית הוא הממאירות השנייה בשכיחותה בקרב גברים ברחבי העולם. במטופלים עם מחלה ממוקמת, שיעורי הישרדות כעבור 5 שנים מתקרבים ל- 100%, עם זאת במטופלים עם מחלה גרורתית, שיעורים אלו צונחים ל- 31%. התפתחות של חוסר תגובה של הגידול לטיפול הורמונלי מהווה את הסיבה העיקרית להתקדמות המחלה ולתמותה. PSMA הוא חלבון המצוי באופן טבעי על פני השטח של תאי הערמונית, אך נמצא בשכיחות רבה יותר בתאי ערמונית סרטניים, ועל כן מהווה מטרה טובה הן לצורך אבחנה והן לצורך טיפול. 177Lu-PSMA-617 היא מולקולה קטנה שפותחה על ידי חוקרים בגרמניה, הנקשרת ל- PSMA ומאפשרת טיפול במנגנון של radioligand therapyי(RLT). חוקרים מגרמניה ביקשו להעריך את יעילותה ובטיחותה בטיפול בחולים עם סרטן ערמונית גרורתי העמיד לטיפול הורמונלי (mCRPC).

במחקר רטרוספקטיבי רב-מרכזי נכללו מטופלים עם mCRPC שטופלו ב- 177Lu-PSMA-617 באחד מ- 12 מרכזים טיפוליים בגרמניה בין השנים 2014-2015, וקיבלו 1-4 מחזורי טיפול, ברמת קרינה של 2–8 GBq למחזור טיפול. התוצאה העיקרית היתה הוכחת יעילות שהוגדרה כירידה של למעלה מ- 50% ברמת PSA כשבועיים לאחר התחלת הטיפול. השפעות רעילות נבדקו באמצעות בדיקות מעבדה תקופתיות.

במהלך המחקר עברו 145 מטופלים כ- 248 מחזורי טיפול. מידע הנוגע לתגובה ביוכימית היה קיים בעבור 99 חולים (68%), ודיווחי הרופא או רעילות מוכחת מעבדתית תועדו בנוגע ל- 145 ו- 121 חולים, בהתאמה. משך המעקב החציוני היה 16 שבועות (בין 2-30 שבועות). 19 חולים נפטרו במהלך תקופת המעקב. רעילות המטולוגית בדרגה 3 או 4 אירעה ב- 18 מטופלים, כאשר 10%, 4%, 3% חוו אנמיה, טרומבוציטופניה ולויקופניה, בהתאמה. תגובה ביוכימית נראתה ב- 45% מהחולים (מתוך 99 חולים בעבורם היה תיעוד) בתום מחזורי הטיפול, כאשר 40% מהחולים הגיבו כעבור מחזור טיפול בודד. רמות גבוהות של alk-phos, ונוכחותן של גרורות ויסרליות היוו גורמים מנבאים שליליים, בעוד השלמה של יותר מחזורי טיפול נמצאה כגורם מנבא חיובי לתגובה ביוכימית.

החוקרים מסכמים כי טיפול RLT באמצעות 177Lu-PSMA-617 הראה יעילות גבוהה ובטיחות מתקבלת על הדעת. החוקרים מדגישים כי החולים שלקחו חלק במחקר הנוכחי, היו כאלו עם מחלה גרורתית מתקדמת לאחר מספר קווי טיפול, וקיבלו את הטיפול הנוכחי כקו טיפול אחרון. עם זאת, שיעורי התגובה שהושגו היו ברי השוואה ואף גבוהים יותר בהשוואה לטיפולים סיסטמיים קיימים אחרים. יש צורך בהשלמת מחקרים קליניים פאזה II/III להערכת תועלת הישרדותית של הטיפול בחולים אלו.

מקור:

Rahbar, K., Ahmadzadehfar, H., Kratochwil, C., Haberkorn, U., Schäfers, M., Essler, M., Baum, R.P., Kulkarni, H.R., Schmidt, M., Drzezga, A. and Bartenstein, P., 2017. German multicenter study investigating 177Lu-PSMA-617 radioligand therapy in advanced prostate cancer patients. Journal of Nuclear Medicine58(1), pp.85-90.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  radioligand therapy,  177Lu-PSMA-617,  סרטן הערמונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו