מחקרים 03.05.2017

אלירוקומאב (פראלואנט) אינו מושפע מנוכחות נוגדנים לתרופה ומביא לתוצאים משמעותיים אף בקרב מיעוט המטופלים המפתחים נוגדנים אלו

סקירה של עשרה מחקרים חשפה כי כ- 5% מהמטופלים שנוטלים אלירוקומאב (פראלואנט) מפתחים נוגדנים לתרופה, אך עדיין מפגינים ירידות ניכרות לאורך זמן ברמות כולסטרול LDL, בדומה לתוצאות מטופלים שלא מפתחים נוגדנים אלו

מחקר חדש חושף כי אימונוגניות היא שהביאה להפסקת פיתוח התרופה בוקוציזומאב (Bococizumab), נוגדן ממקור עכברים נגד PCSK9. הראיות מציעות כי הסיבה לאימונוגניות המוגברת היא ככל הנראה הנדסה מלאכותית in vitro של הנוגדנים שעברו האנשה, זאת בהשוואה לנוגדנים אנושיים המיוצרים תוך שימוש בעכברים עם מערכת חיסון שהונדסה גנטית על מנת להתאים לבני אדם.

מחקרים קליניים שבחנו את השימוש באלירוקומאב (Alirocumab - Praluent), נוגדן חד-שבטי אנושי נגד PCSK9 שנגזר מעכברי VelocImmune (עכברים ששרשראות האימונוגלובולינים שלהם הוחלפו גנטית למקביליהם האנושיים), הפגינו אימונוגניות נמוכה. מחקר זה מעריך את ההשפעה של נוגדנים לאלירוקומאב על יעילות ובטיחות הטיפול התרופתי שמטרתו הורדת רמות כולסטרול LDL.

החוקרים השתמשו במידע מתוך 10 מחקרים בהם השתתפו 4,747 מטופלים. בוצעו הערכות לנוכחות נוגדנים לאלירוקומאב בעזרת מערך בר-תוקף, בו תוצאה חיובית נקבעה לפי סף רגישות מרבית.

נוגדנים לאלירוקומאב נצפו בקרב 155 מבין 3,039 מטופלים (5.1%) בקבוצת האלירוקומאב ובקרב 17 מבין 1,708 מטופלים (1.0%) בקבוצת הביקורת. נוכחות עיקשת של נוגדנים אלו, שהוגדרה כתוצאה חיובית בשתי בדיקות לפחות של דגימות שנאספו על פני 12 שבועות או יותר, אותרה בקרב 44 מטופלים (1.4%) בקבוצת האלירוקומאב ושלושה מטופלים (0.2%) בקבוצת הביקורת.

בכדי להעריך את ההשפעה האפשרית של נוגדנים לאלירוקומאב על יעילות הטיפול, בוצעה השוואה במודל של השפעות אקראיות בין מטופלים עם נוגדנים (בדיקה חיובית אחת או יותר) וללא נוגדים. נצפו ירידות גדולות ברמות כולסטרול LDL, ללא תלות בסטטוס הנוגדנים וללא אובדן יעילות הטיפול באלירוקומאב בשלבים מאוחרים של הטיפול בקרב מטופלים עם נוגדנים לתרופה. ממוצע הירידות ברמות הכולסטרול הרע נשמר לאורך זמן גם בקרב מטופלים עם נוגדנים מנטרלים (נוגדנים לתרופה שמונעים קשירת ליגנד), שנמצאו בקרב 1.3% מהמטופלים.

שיעור תופעות הלוואי היה דומה בקרב מטופלים שהוקצו לאלירוקומאב, אם כי תגובות באתר ההזרקה היו נפוצות יותר בקרב מטופלים חיוביים לנוגדנים לתרופה.

לסיכום, מבין המטופלים שהוקצו לאלירוקומאב, מעטים בלבד פיתחו נוגדנים לתרופה, ואף מטופלים אלו הפגינו ירידות ניכרות וממושכות ברמות הכולסטרול הרע. עם זאת, יש לציין כי ממצאי המחקר מוגבלים עקב מספר נמוך של מטופלים שפיתחו נוגדנים לאלירוקומאב.

מקור:

Roth EM, Goldberg AC, Catapano AL, Torri A, Yancopoulos GD, Stahl N, Brunet A, Lecorps G, Colhoun HM.
Antidrug Antibodies in Patients Treated with Alirocumab
N Engl J Med. 2017 Apr 20;376(16):1589-90. doi: 10.1056/NEJMc1616623.

נושאים קשורים:  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו