יתר לחץ דם 04.06.2017

על הקשר בין יתר לחץ דם במבוגרים צעירים, תורשה וסיכונים נלווים

מתוצאות מחקר המתפרסם ב-BMJ עולה כי יש קשר חזק בין התפתחות יתר לחץ דם במבוגרים צעירים להתפתחות יתר לחץ דם בקרב ילדיהם

לחץ דם (אילוסטרציה)
לחץ דם (אילוסטרציה)

סביר להניח כי יתר לחץ דם במבוגרים צעירים יהיה בעל מרכיב תורשתי בשיעור גבוה יותר בהשוואה ליתר לחץ דם המתפתח בגיל המבוגר. כמו כן, ייתכן והתפתחות של יתר לחץ דם בגיל צעיר יותר מעלה את הסיכון להתפתחות סיבוכים קרדיווסקולריים עם הזמן. חוקרים מארצות הברית ביקשו להעריך, במסגרת מחקר פראמינגהאם, את הקשר בין התפתחות יתר לחץ דם במבוגרים צעירים, להתפתחות יתר לחץ דם בקרב ילדיהם, ולהיארעותן של מחלות לב וכלי דם, בהשוואה למטופלים עם יתר לחץ דם בגילאים המבוגרים.

במסגרת מחקר עוקבה פרוספקטיבי רב-דורי נערך מעקב שכלל מדידות ערכי לחץ דם של הורים וילדיהם במשך כשישה עשורים, בו נכללו 3,614 משתתפים מדור ההורים עם מעקב תחלואה ותמותה, ו-1,635 משתתפים בני הדור השני שלא סבלו מיתר לחץ דם בראשיתו של המחקר. התוצאות העיקריות היו הקשר בין התפתחות יתר לחץ דם בגיל צעיר בקרב ההורים (לפני גיל 55) לבין היארעותו של יתר לחץ דם בקרב ילדיהם, והקשר בין הגיל שבו התפתח יתר לחץ דם לתמותה על רקע מחלה קרדיווסקולרית.

נתונים סטטיסטיים: מתוצאות המחקר עלה כי התפתחות יתר לחץ דם בגיל המבוגר אצל אחד ההורים או שניהם לא העלה את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בקרב ילדיהם, בהשוואה לילדים להורים שלא סבלו מיתר לחץ דם. לעומת זאת, בקרב ילדים להורה אחד או שניים עם יתר לחץ דם בגילאים הצעירים יותר, הסיכון לפתח יתר לחץ דם היה גבוה בצורה משמעותית, עם יחס סיכונים מחושב של 2.0 (95% CIי1.2-3.5) ושל 3.5 (1.9-6.1), בהתאמה. בקרב המשתתפים מהדור הראשון, אירעו כ-1,151 מקרי מוות כתוצאה מתחלואה קרדיווסקולרית במהלך תקופת המחקר. הסיכוי לתמותה על רקע קרדיווסקולרי עלה בצורה ליניארית עם הירידה בגיל ההופעה של יתר לחץ דם. בהשוואה למשתתפים ללא יתר לחץ דם, הופעה של יתר לחץ דם לפני גיל 45 הובילה ליחס סיכויים (odds ratio) מחושב של 2.2 לתמותה על רקע קרדיווסקולרי, ושל 2.3 לתמותה על רקע מחלה קורונרית, בעוד שהופעת יתר לחץ דם לאחר גיל 65 הובילה ליחס סיכויים מחושב של 1.5 לתמותה על רקע מחלה קרדיווסקולרית ושל 1.4 לתמותה על רקע מחלה קורונרית.

סיכום: החוקרים מסכמים כי שלא כמו במקרים של יתר לחץ דם בגיל המבוגר, נמצא קשר חזק בין הופעת יתר לחץ דם במבוגרים צעירים והתפתחות יתר לחץ דם בקרב ילדיהם. כמו כן, יתר לחץ דם בגילאים הצעירים נמצא קשור לסיכון מוגבר לתמותה על רקע מחלות לב וכלי דם בכלל, ועל רקע מחלה קורונרית בפרט. ממצאים אלה מצביעים על כך כי יש לשקול ולהגדיר יתר לחץ דם בגילאים הצעירים כבעל מרכיב תורשתי ולהתייחס לכך בבירור ההיסטוריה המשפחתית, וכמו כן כי יש לייחס חשיבות גדולה יותר ליתר לחץ דם מגיל צעיר כגורם סיכון לתחלואה ותמותה על רקע מחלות לב וכלי דם.

מקור:

Niiranen, T. J., McCabe, E. L., Larson, M. G., Henglin, M., Lakdawala, N. K., Vasan, R. S., & Cheng, S. (2017). Heritability and risks associated with early onset hypertension: multigenerational, prospective analysis in the Framingham Heart Study. bmj357, j1949.‏

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  יתר לחץ דם,  מחקר פראמינגהאם,  גורמי סיכון קרדיווסקולריים,  יל"ד,  תורשה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו