צליאק 26.07.2017

הצורך בסמנים מדויקים לזיהוי נזק לרירית המעי בחולי צליאק

במטה-אנליזה של 26 מחקרים נמצאה רגישות נמוכה לבדיקת נוגדנים בזיהוי חולי צליאק עם ניוון עיקש של המעיים למרות תזונה נטולת גלוטן

מטה-אנליזה של 26 מחקרים מצאה כי למרות סגוליות גבוהה, הרגישות של בדיקות דם למדידת רמות IgA של נוגדנים לאנדומזיום ולטרנסגלוטמינאזה רקמתית במטרה לזהות חולי צליאק, ילדים ומבוגרים כאחד, עם ניוון סיסי מעיים תחת תזונה ללא גלוטן, היא נמוכה ויש צורך באיתור סמנים ביולוגיים אחרים לאיתור התקדמות המחלה בקרב מטופלים אלה.

בדיקות למדידות נוגדנים לאנדומזיום (endomysial antibodies - EMA) ונוגדנים לטרנסגלוטמינאזה רקמתית (antibodies to tissue transglutaminase - tTG) פותחו כבדיקות סקר למחלת צליאק עבור מטופלים הצורכים גלוטן. עם זאת, בדיקות אלו משמשות באופן שגרתי לניטור מטופלים עם צליאק שמקפידים על תזונה נטולת גלוטן.

בוצעה מטה-אנליזה על מנת להעריך את הרגישות (sensitivity) והסגוליות (specificity) של מערך אימונוגלובולינים A (IgA) ל-tTG ו-EMA בזיהוי חולי צליאק הסובלים מניוון עיקש של סיסי המעיים (villous atrophy), למרות הקפדה על תזונה נטולת גלוטן.

בוצע חיפוש שיטתי במאגרי המידע PUBMED, EMBASE, BIOSIS, SCOPUS, clinicaltrials.gov, Science Citation Index ובספריית קוכריין אחרי מאמרים שפורסמו עד נובמבר 2016. קריטריוני ההכללה היו מחקרים בהשתתפות נבדקים עם מחלת צליאק שאושרה בביופסיה, ביופסיות שבוצעו במעקב ומדידות נוגדנים בדם תחת תזונה נטולת גלוטן, ביופסיה שבוצעה בנבדקים ללא קשר לתסמינים או לתוצאות בדיקות נוגדנים.

ניתוח הממצאים לא הכיל מטופלים עם מחלת צליאק עמידה, מטופלים שעוברים את אתגר הגלוטן (הוספת מזון המכיל גלוטן לאחר דיאטה ללא גלוטן) או צריכת מזון ללא גלוטן אשר מכיל שיבולת שועל בהנחיה רפואית.

תוצאות הבדיקות הוגדו חיוביות או שליליות לפי ערכי הסף של היצרן. ניוון סיסי מעי הוגדר כנגע בדרגה 3 בסולם מארש (סולם להערכת מחלת צליאק לפי ממצאים היסטולוגיים) או יחס עומק גובה/חריץ (height:crypt depth ratio) הנמוך מ-3.0.

נבנו תרשימי forest plots על מנת לקבוע את הרגישות והסגוליות לזיהוי מטופלים עם ניוון מעיים עבור מחקרים פרטניים. עבור המטה-אנליזה, מודל של השפעות אקראיות עם שני משתנים שימש ליצירת תבנית משותפת לרגישות וסגוליות.

החיפוש השיטתי העלה 5,408 מראי מקום ייחודיים. לאחר סקירת תקצירי המאמרים, 442 נסקרו לעומק ו-26 ענו על קריטריוני ההכללה (שישה בחנו מערכי tTG, 15 בחנו מערכי EMA וחמישה בחנו מערכיtTG  ו-EMA). הסיבה הנפוצה ביותר לאי-הכללת מחקרים במטה-אנליזה היתה חוסר יכולת להצליב בטבלה ממצאים היסטולוגיים וסרולוגיים.

מערכי הנוגדנים זיהו מטופלים עם ניוון עיקש של סיסי המעיים עם סגוליות גבוהה: 0.83 עבור מערךtTG IgA (95% רווח בר סמך: 0.79-0.87) ו- 0.91 עבור מערךEMA IgA  (0.87-0.94). מנגד, הרגישות של בדיקות אלו לזיהוי ניוון עיקש של סיסי המעיים היתה נמוכה: 0.50 עבור מערך tTG IgA (0.41-0.60) ו-0.45 (0.34-0.57) עבור מערךEMA IgA . הבדיקות היו עם רמות תפקוד דומות בקרב ילדים ומבוגרים.

במטה-אנליזה זו של מטופלים עם מחלת צליאק שאושרה בביופסיה, שעברו ביופסיית מעקב תחת תזונה נטולת גלוטן, נמצא כי בדיקת רמות tTG IgA ו-MA IgA  בדם היו עם רגישות נמוכה (פחות מ-50%) בזיהוי ניוון עיקש של המעיים. יש צורך בסמנים מדויקים יותר שאינם פולשניים לזיהוי נזק לרירית המעי בילדים ומבוגרים עם צליאק שמקפידים על תזונה ללא גלוטן.

ספרות:

Jocelyn A. Silvester, Satya Kurada, Andrea Szwajcer, Ciarán P. Kelly, Daniel A. Leffler, Donald R. Duerksen

Tests for Serum Transglutaminase and Endomysial Antibodies Do Not Detect Most Patients With Celiac Disease and Persistent Villous Atrophy on Gluten-free Diets: a Meta-analysis

Publication stage: In Press Accepted Manuscript

Gastroenterology, Published online: May 22, 2017

http://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(17)35624-X/fulltext

נושאים קשורים:  נוגדנים לאנדומזיום,  נוגדנים לטרנסגלוטמינאזה רקמתית,  אימונוגלובולין A,  מחקרים,  צליאק,  תזונה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו