שתף קטע נבחר

מחקר ישראלי: תרופות נגד לחץ מפחיתות התפשטות סרטן

מחקר ראשוני שנערך בישראל נותן תקווה לחולי הסרטן: "נטילת תרופות נגד דיכאון לפני הסרת הגידול ואחריה מפחיתה את הסיכון להתפשטות גרורות". החוקרים מסבירים: "חרדה ודכדוך גורמים להפרשת הורמונים הפוגעים במערכת החיסונית"

תרופות נגד דיכאון ונגד דלקות עשויות להפחית את הסיכוי להתפשטות גרורות סרטניות לאחר הסרת הגידול, כך עולה ממחקר קליני ראשוני שנערך בישראל.

 

המחקר נערך בקרב 38 חולות בסרטן השד ו־34 חולים בסרטן המעי הגס שטופלו בבתי החולים שיבא, בילינסון וקפלן, אך החוקרים מציינים כי ממצאיו תקפים כנראה גם לסוגים אחרים של סרטן. ממצאיו פורסמו אתמול (ב') בכתב עת יוקרתי לחקר הסרטן.

 

הנתונים שהגיעו לחוקרים הצביעו על כך שלאחר ניתוח להסרת הגידול אצל חולות בסרטן השד שיעור הסיכוי להופעת גרורות הוא 15%. בקרב חולים בסרטן המעי הגס המספר גבוה יותר: 20% עד 40%, ובקרב חולים בסרטן הלבלב הנתון מבהיל: הסיכוי להופעת גרורות הוא 96%.

 

השפעת המתח והחרדה על הגידול הסרטני. טיפול נגד סרטן (צילום: shutterskock) (צילום: shutterskock)
השפעת המתח והחרדה על הגידול הסרטני. טיפול נגד סרטן(צילום: shutterskock)

 

לחץ נפשי משפיע לרעה על המצב הפיזי של החולים

ההחלטה לערוך את המחקר התקבלה בעקבות הערכה של החוקרים כי לחץ נפשי של החולה והחרדה שממנה הוא סובל עלולים להשפיע לרעה על מצבו הבריאותי הפיזי.

 

במהלך המחקר ניתנו למחצית מהחולים ומהחולות תרופות נגד דיכאון חמישה ימים לפני הניתוח להסרת הגידול וחמישה ימים אחריו. מדובר בדרלין, תרופה נגד חרדה המשמשת גם להפחתת לחץ דם, ובאתופן, תרופה למניעת דלקות ונגד כאבים. ליתר החולים ניתנו תרופות פלסבו, כלומר כדורי דמה, שאינם מכילים שום רכיב תרופתי.

 

תוצאות המחקר הצביעו על כך שאצל החולים שנטלו את התרופות האמיתיות נגד חרדה, דיכאון ודלקות לא נמצאו סימנים המעידים על התפתחות גרורות. לעומת זאת, אצל אלה שלקחו את הפלסבו נמצאו סימנים המעידים על סיכוי להתפתחות גרורות.

 

פרופ' שמגר בן־אליהו מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה ולמדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, ממובילי המחקר, הסביר: "כשהגוף נמצא במצב של לחץ פיזיולוגי או פסיכולוגי, מופרשים בכמות גדולה הורמונים שמדכאים את פעילות התאים של המערכת החיסונית ובכך מעודדים בעקיפין התפתחות גרורות סרטניות. ההורמונים הללו גם מסייעים לתאים הסרטניים שנשארים בגוף לאחר הניתוח ליצירה ולהתפתחות של גרורות מסכנות חיים".

 

הוא הוסיף: "תוצאות המחקר הראשוני הזה מלמדות כי תגובות של לחץ (סטרס) ודלקת שהגוף מפתח עוד לפני הניתוח מובילות כנראה לשינויים שחלים בגידול. נראה שהחרדה והתגובות שנלוות אליה בתקופת ההמתנה לניתוח יכולות להשפיע לרעה על הגידול ועל פרמטרים גופניים של החולה".

 

עם זאת, לדבריו הממסד הרפואי מתייחס לפי שעה בחוסר אמון לתזה שמציג המחקר, שלפיה חרדה לפני הניתוח משפיעה לרעה על התפשטות גרורות סרטניות.

 

את המחקר הובילו גם חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וכן פרופ' עודד זמורה ופרופ' משה שבתאי מהמרכז הרפואי שיבא, ד"ר ערן שרון וד"ר יהודית בירנבוים מבית החולים בילינסון וד"ר תניר אלווייס מבית החולים קפלן.

 

כאמור, מדובר במחקר ראשוני בלבד. החוקרים ממליצים לחולי סרטן המעוניינים להשתמש בתרופות נגד חרדה ודלקות להתייעץ עם הרופא המטפל שלהם ולבקש את חוות דעתו.


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
תרופות נגד דיכאון מפחיתות התפשטות הסרטן
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים