הודעות האיגוד 09.09.2017

סיכום פעילות הוועד 2014-2017

להלן סיכום הקדנציה האחרונה של האיגוד בתחומי פעילות אקדמית, הסברתית ופרופסיונלית | מאת יו"ר האיגוד פרופ' בנימין דרנגר

מכתב (אילוסטרציה)
מכתב (אילוסטרציה)

פעילות אקדמית:

  • הוקם חוג חדש בהרדמה – החוג להרדמה נוירוכירורגית וטראומה – יו"ר מייסד – אלכס זלוטניק
  • הקמנו 2 תוכניות פלושיפ חדשות – בהרדמת ילדים, אושרה בוועד הפועל – עמית להבי; הרדמה ק"ו, אושרה בוועדת ההתמחות – גיורא לנדסברג
  • הקמנו התמחות בחלקיות משרה לרופאים המעוניינים במחקר, PHD., רופא חוקר, אמהות צעירות וכו'. התוכנית רק עתה מתחילה לתפוס תאוצה. כרגע יש 2 מתמחים חוקרים בהתמחות כזו, בהדסה ובשיבא. שניים נוספים התעניינו. המועצה המדעית מקדמת את המשך תקופת הניסיון לתוכנית.
  • הקמנו סדנה להכנה לשלב א', שנה שישית – דפנה וילנר, יו"ר, הסדנא שינתה את פני ההתמחות בהרדמה, ובזהירות נאמר שהעלתה דרמטית את אחוז ההצלחה בבחינות ההתמחות.
  • הקמנו סדנה ללימודי המשך בהרדמה לרופאים מומחים, שנה חמישית, תוכנית בחסות ה – CEEA, אבל היא עצמאית שלנו, אחריות שלנו, תוכנית הרצאות מתקדמת הרבה יותר מהתוכנית המיושנת של ה CEEA.
  • הצלחנו למנוע את ביטול מדעי היסוד. ביטולם היה גורם לביטול מימון המדינה וביטול התקופה בהתמחות. לא היה ניתן להשתמש במתמחה לזמן מחלקה, כי משרד הבריאות היה מבטל התקצוב לתקופה זו. המתמחה הינו המאגר האנושי היחידי למחקר, והמתמחים מעוניינים בתקופה זו.
  • חידשנו את הסילבוס בהרדמה. לראשונה הוכנס פרק על הערכת יכולות המתמחה (competence). הוכנסו פרקים בחסימות עצביות, ב – TEE, בהתמחות בטיפול נמרץ ופרק חדש בהרדמה לטראומה, כמובן תוך ריענון כל הפרקים האחרים.
  • הכנסים השנתיים – ביססנו את ארגון הכנס השנתי על דור המנהיגים הצעיר של האיגוד: רודין, יוסקוביץ', סומרי, זלוטניק, נחתומי, וייניגר. תכניות מדעיות מאוד מעניינות וברמה מאוד גבוהה. הכנסים הפכו להיות דו-יומיים עם השתתפות מאוד טובה גם ביום ו', היום השני של הכנס. השתתפות שיא של מעל 500 איש בכנס, ולפחות 12 מרצים מחו"ל בכל כנס.
  • הכנסים התלת שנתיים – עידית מטות יו"ר ב 2014 וערן סגל יו"ר ב – 2017. כנסים ברמה גבוהה ביותר, לא פחות מה - ASA, ESA. תכניות חברתיות מגוונות, השתתפות שיא של אורחים מחו"ל ומהארץ. השנה הכנס הוא בשיתוף עם ה - ESA ומיד בסיומו יתקיים ה – Focus meeting בנושא הרדמה אזורית. נאחל הצלחה לכנס השנה.
  • חידשנו קיום הכנס החצי שנתי, סביב סוף שבוע במקומות אטרקטיביים. הכנס מחליף למעשה את אספת האיגוד החצי שנתית, כפי שמופיעה בתקנון האיגוד. כנסים התקיימו בים המלח, בהרצליה, בגליל העליון ובקרקוב/וורשה בפולין.
  • מפגשי החוגים ממשיכים באופן שוטף. בתוכם הוכנסו הכנות לשלב ב', במיוחד בתחום האובסטטרי, אך גם בשאר התחומים – דרכי אויר בעייתיות, חסימות עצביות ועוד. גם האיגוד קיים מפגשי ריענון בימי שישי, למשל בהשוואת התכונות והבטיחות של מכונות ההרדמה, הרצאות בתחום טיפול נמרץ, שיטות הנשמה חדשות בחדרי ניתוח במבוגרים ובפגים.
  • החלטנו על סדנת הכנה לשלב ב', גם היא במתכונת של 3 ימים, החל משנת 2018. אלכס יוסקוביץ' יו"ר.
  • כנסים מטעם מחלקות מקבלים את חסות האיגוד – אולטראסאונד בבאר שבע, הרדמה אמבולטורית בקפלן, טיפול נמרץ ואולטראסאונד ריאות ברמב"ם ובאיכילוב, דרכי אויר בעייתיות בילודים בהדסה, סדציה בהדסה, דרכי אויר בעייתיות באסותא, חסימות עצביות וסימולציה בשיבא, בעיות המטולוגיות ומתן דם בנהריה, סימפוזיונים בין לאומיים במעייני הישועה, בטיחות הטיפול בחולה בוולפסון. מצטער אם החמצתי מישהו.
  • פורום מנהלי מחלקות הרדמה נפגש בערך פעמיים בשנה, חלק מהפגישות נערכות בבתי חולים בפריפריה. המתכונת של החלטות קרדינאליות שמסוכמות בישיבה והופכות להחלטה מוסכמת מחייבת, ממשיכה.
  • הוועדה להנחיות קליניות (יו"ר, ראובן פיזוב) קידמה הנחיות בתחומים שונים, מהדורה מעודכנת של ההנחיות הקליניות, שימוש באולטראסאונד למיקום ורידי הצוואר, הרדמה אזורית בנוכחות נוגדי קרישה, סוגמדקס, דף הסכמה ל blood patch, ועוד.
  • סרקנו והעלנו לאתר את ארכיב האיגוד. 60 ארגזים על דיסק און קי אחד.
  • הקמנו מענק מחקר בהרדמה של 40,000 ₪ לשנה. השנה יחולק בפעם השלישית. החוקרים שזכו הגישו דוחות ביניים ולכן קיבלו או יקבלו את מחצית המענק השנייה שמגיעה להם.
  • אנו ממשיכים במתן פרסי הצטיינות בבחינות ההתמחות, אבסטרקטים מצטיינים בכנס השנתי, מענקי השתלמות לשלושה חודשים בחו"ל. חלק מהפרסים הם במימון קרן גרטל וחלק במימון האיגוד.
  • השלמנו הכנת חוברת הדרכה – מהי הרדמה – למטופלים המגיעים למרפאת קדם-הרדמה. אנו בשלב הדפסה ולפני הפצה.

קשרים בין לאומיים:

קשרים עם ה - ASA – פאנל של ה ISA בכנס ה ASA, מוזמנים כל שנה לקבלות פנים שעורכת הועדה המארגנת.

קשרים עם ה IARS – פאנל של ה ISA בכנס IARS 2017

קשרים עם ESA – רופאים מרדימים במוסדות מובילים ב ESA, בבורד, בנשיאות (גולדיק, ויצ'ילבסקי) ובוועדות התוכנית המדעית (מטות, דרנגר, עינב, זלוטניק ועוד), יו"ר כינוסים של ה ESA (מטות – פוקוס מיטינג בפורטוגל), עורך העיתון של ה ESA (ESA Newsletter) (גורמן) ,רופאים שלנו שמקבלים גרנטים מה ESA, נציג ב -  EBA(דרנגר) , ב – NASC (דרנגר), הכנס הבינלאומי שלנו השנה בשיתוף עם ה ESA (פוקוס מיטינג על הרדמה אזורית).

קשרים עם ה WFSA – חברות בוועדות (דרנגר, ויצ'ילבסקי). טיבי עזרי קיבל פרס חשוב על מפעל חיים מטעם ה - WFSA על פועלו כמורה למרדימים מארצות מצוקה. תמיכה בתרומה ל – LifeBox ולתוכנית "אמץ רופא".

קשרים עם סין – אירוח משלחת סינית גדולה של 35 מרדימים בראשות נשיא האיגוד הסיני (דרנגר), הזמנה לכנסים הלאומיים שלהם, השתתפות בשולחן עגול של ראשי איגודים באסיה על קידום ההרדמה בסין ומזרח אסיה (דרנגר), קבוצה של מרדימים סינים שתגיע השנה לכנס הישראלי.

קשרים עם רומניה – השנה ימלאו 10 שנים לכנס המשותף עם הרומנים. ראשית הקשרים החלו עם גורמן, ויצ'ילבסקי ופרל. אנו משתתפים עם כ – 18 מרדימים מידי שנה להרצאות, הן בכנס השנתי והן בכנסים נוספים הנערכים ברומניה, כמו טימישוארה. יחסים חמים שכוללים גם הזמנת רופאים מרדימים רומנים לכנסים שלנו. גם השנה יגיעו כמה.

קשרים עם מדינות מזרח אירופה – גורמן, יוסקוביץ ואחרים מגיעים לכנסים ומארחים בארץ נציגים ממדינות שונות כמולדובה, גיאורגיה ואחרות.

קשרים עם הפלסטינים –קשה להגיד שהמרדימים מהגדה מגיעים לכנסים שלנו. כמובן שאנו מחנכים אותם, מעסיקים אותם ובוחנים אותם, אבל אין יחסים אמיתיים. גם כאן, טיבי עזרי מחנך מרדימים מהגדה וכנ"ל גם בהדסה.

קשרים עם מדינות אפריקה – רופאים מאפריקה שמגיעים להשתלמות אצלנו בבתי החולים, אם ביוזמת ה WFSA (עזרי) ואם באופן עצמאי.

פעילות לוביסטית והסברתית:

לוביסט – האיגוד העסיק לוביסט, יובל יפת, בקדנציה הקודמת, בתקופת הוועדה לחקר הרפואה הפרטית בראשות שרת הבריאות יעל גרמן, בפעילות נגד חוק ההסדרים שניסה להגביל את הכירורגים בעבודה פרטית. במכתב תמיכה שלנו במאבק הכירורגים ציינו: " איגוד הרופאים המרדימים מבקש: 1. שבכל פעם שיעלה לדיון נושא חופש העיסוק של הרופא המנתח, כך שתתאפשר למטופל בחירת רופא מנתח, תודגש גם חשיבות חופש העיסוק של הרופא המרדים באותו הקשר. 2. כאשר יתקיימו דיונים בנושא הקלה על העומס וקיצור משך התורים במערכת הציבורית, זכותם ומרכזיותם של הרופאים המרדימים תשמר כשוות זכויות.

חברת יחסי ציבור לקידום תקשורתי – פאר לוין

המטרה הייתה לשים את הרופאים המרדימים בתקשורת בכל הזדמנות. אם בתגובה לאירוע שהתרחש ואם בצורה יזומה ומתוזמרת.

הרבה מאוד רופאים מרדימים נחשפו בתקשורת והסבירו את חשיבות המרדים ונושאים המעניינים את הציבור. בין הנושאים שהועלו השנה: חוסר במרדימים ובתקנים במחלקות הרדמה, חוסר במתמחים והפסקת המענקים, בחירת מרדים בהרדמות פרטיות, ההרדמה בפריפריה, הרדמת ילדים, הרדמה מיילדותית, הרדמה ק"ו, תפקיד המרדים בטראומה, ונושאים נוספים.

פעילות עם משרד הבריאות:

  • סדציה שלא בנוכחות מרדים או על ידי רופאי שיניים. רופאים מרדימים אינם אחראים על ניהול/מתן קורס סדציה בבתי החולים. האיגוד לא הסכים לאשרר את חוזר מנכ"ל משרד הבריאות לסדציה שלא על ידי מרדים.
  • עוזר מרדים – הכוונה במקור כפי שאושרה על ידי הוועד – עוזרי מרדים עם מגבלות פעילות דרקוניות, וכמובן, החלטה חד משמעית שלא יישארו לבד בחדר לפקח על החולה. הייתה הסכמה של משרד הבריאות להעסקת 50 איש על חשבונם למספר שנים. בהמשך, התנגדות גורפת של מנהלי המחלקות לכל הנושא.
  • מדדי איכות – רמת כאב בהתאוששות וטמפרטורה בהגעה להתאוששות. המדד הבא (אולי) – בתחום ה OB.
  • איכות ובטיחות הטיפול - איכות הטיפול בהרדמה (אחראי - יעקב גוזל) – טעויות במתן תרופות בהרדמה.
  • שיתוף פעולה עם המערך לבטיחות הטיפול – אש בח. ניתוח, שימוש בפרופופול בבקבוקי 50 מ"ל, ברזי 2CO, סימון על החולה למיקום בלוק עצבי, ונושאים נוספים.
  • שיתוף פעולה עם המחלקה הפרמקולוגית בנושא חוסרים באספקת חומרי הרדמה ופגות תוקף (דנטרולן), יעילות רוקורוניום טבע.
  • שיתוף פעולה בבקרה על חוזרי הכנסת נוהלים וחוזרי מנכ"ל
  • ועדת גרמן

פעילות פרופסיונלית

תחומים בהם יש לנו יכולת השפעה מסויימת –

יישום הסכמי השכר – פעולות בשיתוף ובתמיכה במאבקי הר"י.

היחסים עם ארגוני רופאים אחרים: החייאת ילוד, לא מקבלים את הדרישה להשתתף בקורסי החייאה לילודים, ההתמחות בהרדמה מכילה יותר. התנגדנו שנחתים על הסכמה למתן דם, ההחתמה מבוצעת ע"י הכירורגים. למרות שאיגוד מכיר בחשיבות הקורסים כמו ATLS,PALS , האיגוד אינו אחראי על ארגון הקורסים הנ"ל. האחריות מוטלת על משרד הבריאות.

חשיפה לקרינה – עזרנו למחלקות להגיע ליישום ההטבה, בהדסה רק מהחודש.

מבקר המדינה - בלמנו אמירות מאוד חדות מצד מבקר המדינה והדו"ח שיצא בסוף על תפקוד חדרי הניתוח, לא מייחס למרדימים ליקויים בתפעול חדר הניתוח, הדו"ח מטיל את האשם על המנתחים והנהלות בתי החולים.

יציאה לרוטציות חובה ומדעי יסוד – נושא שנמצא כרגע בטיפול.

תחומים בהם אין לנו יכולת השפעה:

  • תוספת 28 תקנים לרופאים מרדימים – הובטחה ולא קוימה כבר מ 2015.
  • מנהלי בתי החולים בפריפריה מוכנים אולי לתת תקנים, אבל לא עם כוננויות צמודות.
  • בחירת מרדים – כל נושא הרפואה הפרטית טרם התייצב – רק החודש נכנס לתוקף החוק שרופא בציבורי לא יכול להפנות אל עצמו בפרטי.
  • כל נושא התגמול לרופא המרדים העובד בבית חולים פרטי – תם כמעט העידן של רופא מהציבורי שבא להרדים בפרטי ומקבל ישירות – נשארו מעט ותיקים. ההרדמה בבתי החולים הפרטיים ניתנת ב -90% ומעלה על ידי צוות המרדימים של אותו בית חולים.
  • קיצורי תורים – אין תקצוב לנושא. אם יהיה תקצוב, הוא ילך לדעתי לבתי חולים של הכללית, כדי שיעשו שם קיצור תורים. אין מצידנו רצון אחיד לפול טיימרים (אולי אם התגמול היה ריאלי) והמערכת של קיצורי תורים בבתי החולים הציבוריים רוויה לחלוטין, לא ניתן להוסיף עוד מקרים.
  • מכתב שלי בנדון אל מנכ"ל משרד הבריאות אפילו לא נענה
  • חוסר במרדימים – חוסר יש בכל התחומים, לא רק בהרדמה. החוסר לא עניין שלנו, אלא של המדינה ובתי החולים. החוסר יוקל בשנים הבאות עם הגדלת המסה של בוגרי רפואה ישראלים מהארץ ומחו"ל. מבחינת מנהלי המחלקות להרדמה, הם צריכים להקפיד לתת שרות רק במגבלות שמירת רווחת המרדים ושמירה על מחוייבויות למתמחים ליציאה לרוטציות בזמן.
  • הסכמי השכר ב 2020 – יהיו על תנאי החיים. לא נקבל תוספות ייחודיות. נצטרך להלחם על היתרונות הקיימים שלא ישחקו. המאבק יהיה על תנאי התורנויות – הגעה ישירות לתורנות ויום חופשי לאחריה. מאבק על זכותם של רופאים ותיקים להפסיק לבצע תורנויות בגיל מסויים ומי יחליפם.

נושאים לקידום בוועד הבא:

  • תקנון
  • קורס TEE/TTE עם תעודה
  • השלמת הליכי אשרור הפלושיפ בהרדמת ילדים והרדמה ק"ו
  • קורסי חסימות אזוריות עם תעודה
  • נציגים ישראלים ב - Board של ה ESA, ב – EBA ובוועדות השונות
  • ג'ורנל של ההרדמה הישראלית
  • ריענון ההנחיות לבדיקות חובה לפני הרדמה וניתוח
  • אפליקציה של האיגוד לסלולר

מספר תחומים שבהם ניתן לשפר:

  1. הקשר עם הרופאים בשטח – אין מספיק דיאלוג
  2. אין מספיק רופאים עם חברות באיגוד
  3. קורסים מסודרים באקו, US, בלוקים, דרכי אוויר
  4. קמפיין לגיוס מתמחים טובים
  5. תקציבים למחקר עצמאי בהרדמה – hypothesis driven
  6. Wellness – כיצד דואגים לרווחת המבוגרים שבינינו, מניעת שחיקה. כיצד דואגים למתמחים שלנו?
  7. אתר האיגוד - אינפורמציה לחולים. כל ההרצאות שצברנו. חידוש פני האתר
נושאים קשורים:  הודעות האיגוד
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו