כאבי מחזור 15.10.2017

גירוי חשמלי של עצב דרך העור כטיפול להקלה על כאבי מחזור

מחקר שנערך בסין בדק את ההשפעה והבטיחות של גירוי חשמלי של עצב דרך העור (TENS) להקלה על כאבי מחזור בנשים

מחקר אקראי ומבוקר-פלצבו שנערך בסין מצא כי נשים שטופלו באמצעות גירוי חשמלי של העצב דרך העור (TENS) להקלה על כאבי מחזור ראשוניים חשו פחות כאב ולמשך יותר זמן לעומת נשים שקיבלו טיפול מדומה, ללא הבדל משמעותי בפרופיל תופעות הלוואי של הטיפולים.

ההשפעה והבטיחות של גירוי חשמלי של עצב דרך העור (TENS) להקלה על כאבי מחזור אצל נשים נבדקו במחקר שבו השתתפו 134 נשים הסובלות מכאבי מחזור ראשוניים. המשתתפות חולקו באופן אקראי לקבוצת טיפול וקבוצת פלצבו, 67 מטופלות בכל קבוצה. בקבוצת הטיפול קיבלו הנשים טיפול בגירוי חשמלי של העצב דרך העור, ובקבוצת הפלצבו קיבלו הנשים טיפול מדומה. התוצא העיקרי במחקר נמדד באמצעות סולם הערכה מספרי. התוצאים המשניים נמדדו לפי משך ההקלה בכאבי המחזור, מספר טבליות איבופרופן (Advil) שנלקחו, ציון איכות החיים על פי ארגון הבריאות העולמי [(WHOQOL)-BREF] ותופעות לוואי.

122 מטופלות סיימו את המחקר. בהשוואה לטיפול המדומה, טיפול בגירוי חשמלי של העצב דרך העור הראה השפעה גדולה יותר בהקלה על כאבים על פי סולם ההערכה המספרי (P < 0.01), משך ההקלה בכאבים (P < 0.01), ומספר טבליות איבופרופן שנלקחו (P < 0.01). עם זאת, לא נצפו בין הקבוצות הבדלים מובהקים באיכות החיים של המטופלות כפי שנמדדה באמצעות ציון (WHOQOL)-BREF ובפרופיל תופעות הלוואי.

מסקנת החוקרים היתה שטיפול באמצעות גירוי חשמלי של העצב דרך העור (TENS) הינו יעיל ובטוח לשימוש עבור הקלה על כאב במטופלות הסובלות מכאבי מחזור ראשוניים.

מקור:

Bai HY, Bai HY, Yang ZQ. Effect of transcutaneous electrical nerve stimulation therapy for the treatment of primary dysmenorrheal. Medicine (Baltimore). 2017;96(36):e7959.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28885348

נושאים קשורים:  כאב,  כאבי מחזור,  גירוי עצבי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
15.10.2017, 10:59

כמו במחקר רציני ..מתבקשת השאלה..''מה חסרונות הטיפול בגרוי חשמלי כזה..?? האם היו לו גם דברים שליליים??