PTSD 29.10.2017

טיפול ב-PTSD באמצעות חשיפה למציאות מדומה בהשוואה לטיפול בחשיפה מבוקרת

השוואה בין טיפול בחשיפה למציאות מדומה לטיפול באמצעות חשיפה מבוקרת כאפשרויות טיפול לחיילים הלוקים בהפרעת דחק פוסט-טראומטית

חיילים קרביים בסיכון מוגבר ל-PTSD (אילוסטרציה)
PTSD (אילוסטרציה)

טיפול חשיפה באמצעות מציאות מדומה (Virtual Reality Exposure Therapy, VRET) הוא אחד הטיפולים המעטים שנתמכים על ידי מחקרים אקראיים ומבוקרים לטיפול בהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) הקשורה ללחימה בקרב חיילים בשירות פעיל.

מחקר יעילות אקראי, "ראש בראש" , נערך על מנת לקבוע האם טכנולוגיית המציאות המדומה עצמה שיפרה את התוצאים או האם ניתן להגיע לתוצאות דומות באמצעות טיפול חשיפה מבוקרת (Control Exposure Therapy, CET).

במסגרת המחקר, חיילים הלוקים בהפרעת דחק פוסט-טראומטית הקשורה ללחימה הוקצו באופן אקראי לקבלת טיפול חשיפה באמצעות מציאות מדומה או טיפול חשיפה מבוקרת במשך תשעה שבועות. השיפור בתסמיני PTSD הוערך לאחר שבוע ולאחר 3 חודשים מסיום הטיפול באמצעות ריאיון להערכת PTSD על ידי מטפל (clinician-administered PTSD scale), כאשר המעריכים היו סמויים לטיפול שקיבל כל מטופל.

מתוצאות המחקר עולה כי תסמיני PTSD השתפרו בעקבות שני הטיפולים, אולם לא נצפו הבדלים מובהקים מבחינה סטטיסטית בין הקבוצות. מבין המטופלים שקיבלו טיפול חשיפה באמצעות מציאות מדומה, 13/42 (31%) הציגו שיפור של מעל 30% בריאיון להערכת PTSD לעומת 16/43 (37%) מבין אלה שקיבלו טיפול חשיפה מבוקרת.

שלושה חודשים לאחר הטיפול, נצפה שיפור של מעל 30% אצל 10/33 (30%) מבין המטופלים שקיבלו טיפול באמצעות מציאות מדומה ו-12/33 (36%) מבין המטופלים שקיבלו טיפול חשיפה מבוקרת. גם הנבדקים שהוצלבו בין הקבוצות (11 בסך הכל) לא הראו שיפור מובהק מבחינה סטטיסטית בסבב שני של טיפול, ללא קשר למצבם הרפואי. יש לציין כי שיעורי הנשירה מהמחקר היו גבוהים יותר בקבוצה שקיבלה טיפול באמצעות מציאות מדומה.

מחקר זה תומך בטיפול חשיפה לנפגעי PTSD, אולם לא הראה ערך מוסף לשימוש במציאות מדומה לשם כך.

מקור:

Mclay RN, Baird A, Webb-murphy J, et al. A Randomized, Head-to-Head Study of Virtual Reality Exposure Therapy for Posttraumatic Stress Disorder. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2017;20(4):218-224.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28394217

נושאים קשורים:  PTSD,  הפרעת דחק פוסט-טראומטית,  מציאות מדומה,  טיפול חשיפה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו