טיפולי קרינה 09.11.2017

טיפולי קרינה לבטן בילדות חולות סרטן וסיבוכי הריון מערכתיים בבגרותן של השורדות

טיפולי קרינה לבטן מגבירים את הסיכון לסיבוכי הריון של יתר לחץ דם בקרב שורדות גידול על שם וילמס בילדות ואת הסיכון לסוכרת הריון ואנמיה בקרב כלל הנשים ששרדו את מחלת הסרטן בילדותן

ילדה חולת סרטן (אילוסטרציה)
ילדה חולת סרטן (אילוסטרציה)

נשים ששרדו סרטן בילדותן וטופלו בקרינה לבטן היו במהלך ההיריון בסיכון גבוה פי 2-3 לסיבוכי הריון של יתר לחץ דם, סוכרת הריון ואנמיה, בעוד שנשים ששרדו סרטן בילדות ולא טופלו בקרינה לבטן היו בסך הכל באותה רמת סיכון לסיבוכי הריון כמו אוכלוסיית הנשים הכללית.

נשים ששרדו את מחלת הסרטן בילדות אשר טופלו בקרינה לבטן (abdominal radiotherapy) והצליחו להרות נמצאות בסיכון ללידה מוקדמת ומשקל נמוך של היילוד בלידה. עם זאת, ידוע מעט על הקשר האפשרי שבין טיפולי קרינה לבטן לבין סיבוכים נוספים במהלך ההיריון והלידה. מחקר זה בחן את הסיכון לסיבוכים בהיריון ובלידה בקרב נשים ששרדו סרטן בילדותן במסגרת המחקר הבריטי על שורדות סרטן ילדות (British Childhood Cancer Survivor Study - BCCSS).

סיבוכים הריון ולידה אותרו על ידי קישור עוקבת BCCSS (n=17,980) למרשם הסטטיסטיקה של אירועים בבתי חולים (Hospital Episode Statistics - HES) באנגליה. הסיכונים היחסיים (relative risks - RR) לסיבוכי הריון ולידה חושבו לפי אתר טיפולי הקרינה (ללא טיפולים, בטן, ראש או אחר) וגורמים אחרים הקשורים לסרטן, באמצעות רגרסיית לוג בינומינלית. כל המבחנים הסטטיסטיים היו דו-צדדיים.

במרשם HES אותרו 2,783 הריונות של עובר יחיד בקרב 1,712 נשים ששרדו סרטן בילדות. נשים ששרדו גידול על שם וילמס (Wilms tumor) שטופלו בקרינה לבטן היו בסיכון גבוה פי שלושה ליתר לחץ דם אשר מסבך את ההריון (RR: 3.29, 95% רווח בר סמך: 2.29-4.71) בעוד שכל הנשים ששרדו סרטן בילדות, ללא תלות בסוג המחלה, וטופלו בקרינה לבטן, היו בסיכון מוגבר לסיבוכי הריון של סוכרת הריון (RR: 3.35, 1.41-7.93) ואנמיה (2.10, 1.27-3.46), בהשוואה לנשים ששרדו סרטן בילדותן אך לא טופלו בקרינה לבטן.

שורדות סרטן ילדות שלא טופלו בקרינה כלל היו באותה רמת סיכון לסיבוכי הריון ולידה בדומה לאוכלוסיה הכללית, פרט לסיכון מוגבר לניתוח קיסרי אלקטיבי (RR: 1.39, 1.16-1.70).

טיפולי קרינה לבטן מגבירים את הסיכון לסיבוכי הריון של יתר לחץ דם בקרב שורדות גידול על שם וילמס בילדות ואת הסיכון לסוכרת הריון ואנמיה בקרב כלל הנשים ששרדו את מחלת הסרטן בילדותן. יש להגביר את הערנות ואת המעקב אחר נשים בהריון עם היסטוריה של סרטן בילדות, בפרט אם הן טופלו בקרינה לבטן.

מקור: 

Raoul C. Reulen, Chloe J. Bright, David L. Winter, Miranda M. Fidler, Kwok Wong, Joyeeta Guha, Julie S. Kelly, Clare Frobisher, Angela B. Edgar, Roderick Skinner, W. Hamish B. Wallace, Mike M. Hawkins

Pregnancy and Labor Complications in Female Survivors of Childhood Cancer: The British Childhood Cancer Survivor Study

J Natl Cancer Inst (2017) 109 (11): djx056.

DOI:https://doi.org/10.1093/jnci/djx056

Published:17 April 2017

 

https://academic.oup.com/jnci/article/3738120/Pregnancy-and-Labor-Complications-in-Female

נושאים קשורים:  רדיותרפיה,  טיפול קרינה,  סיבוכי הריון ולידה,  שורדות סרטן ילדות,  גידול על שם וילמס,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו