דימום רחמי בלתי תקין 16.11.2017

התקן תוך-רחמי המשחרר לבונורגסטרל: הטיפול המומלץ ביותר לדימום רחמי חריג

התקן תוך-רחמי המשחרר לבונורגסטרל (מירנה, ג'יידס) הינו הטיפול היעיל ביותר מבחינת איכות החיים של נשים בגיל הפוריות הסובלות מדימום רחמי בלתי תקין שאינו סרטני. כריתת רחם מביאה גם היא לשיפור ניכר באיכות החיים, בעוד שאבלציה של רירית הרחם אמנם מביאה לשיפור במידת מה, אך קשורה לשיעורים גבוהים יותר של סיבוכים

העמקת ההבנה של היתרונות והסיכונים היחסיים באפשרויות הטיפול הנפוצות עבור דימום רחמי בלתי תקין (abnormal uterine bleeding - AUB) יכולה לסייע למטפלים ולמטופלות לקבל החלטות שקולות ומבוססות-ראיות. מחקר זה נערך על מנת לספק הערכות השוואתיות של תוצאים קליניים לאחר הנחת התקן תוך-רחמי המשחרר לבונורגסטרל במינון נמוך (Levonorgestrel-releasing intrauterine system – Mirena, Jaydess – LNG-IUS), אבלציה (צריבה) או כריתת רחם כטיפול ב- AUB.

נערך חיפוש במאגר המידע PubMed אחר מאמרים שפורסמו בשנים 2006-2016 וזמינים באנגלית עם טקסט מלא, אשר השוו בין שתי שיטות טיפול או יותר עבור נשים בגיל הפוריות עם AUB. בחיפוש נעשה שימוש במילות מפתח הקשורות ל-AUB,יLNG-IUS, כריתת רחם, אבלציה של רירית הרחם, ניתוח עלות-תועלת, יעילות כלכלית ושנות חיים מתוקננות לאיכות (quality-adjusted life years - QALYs). נוצרה דיאגרמה של עץ החלטות, על מנת להשוות את התוצאים הקליניים בעוקבה היפותטית של 100,00 נשים בגיל הפוריות עם AUB שאינו ממקור סרטני. בוצעו הערכות של שיעורי הסיבוכים, התמותה ותוצאי הטיפול במהלך חמש שנים, נערך חישוב של הצטברות QALYs ובוצע ניתוח רגישות הסתברותית (probabilistic sensitivity analysis).

שימוש ב-LNG-IUS הניב את המספר הגבוה ביותר של QALYsי(406,920), אחריו כריתת רחם (403,466), אבלציה ללא רסקטוסקופ (399,244) ולבסוף אבלציה עם רסקטוסקופ (395,827). אבלציה של רירית הרחם, עם או ללא רסקטוסקופ, נקשרה לשיעורים גבוהים יותר של כישלון הטיפול וסיבוכים, בהשוואה ל- LNG-IUS וכריתת רחם. ממצאים אלו חוזקו עוד יותר בניתוח הרגישות ההסתברותית.

אפשרויות הטיפול המומלצות ביותר לטיפול ב-AUB הן LNG-IUS (מירנה, ג'יידס) וכריתת רחם, אשר מביאות לתוצאים טובים ביותר בהשוואה לאבלציה של רירית הרחם.

מקור: 

Int J Gynaecol Obstet. 2017 Aug 10. doi: 10.1002/ijgo.12293. [Epub ahead of print]
Comparison of the levonorgestrel-releasing intrauterine system, hysterectomy, and endometrial ablation for heavy menstrual bleeding in a decision analysis model.
Louie M1, Spencer J2, Wheeler S2, Ellis V1, Toubia T1, Schiff LD1, Siedhoff MT3, Moulder JK1.

נושאים קשורים:  דימום רחמי בלתי תקין,  כריתת רחם,  אבלציה של רירית הרחם,  התקן תוך רחמי,  לבונורגסטרל,  ג'יידס,  Jaydess,  LNG-IUS,  איכות חיים גינקולוגית,  שנות חיים מתוקננות לאיכות,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו