מניעת עישון 29.11.2017

איגוד רופאי בריאות הציבור בנייר עמדה לוועדת החקיקה בכנסת: הגבילו מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאגודה למלחמה בסרטן שיגרו היום נייר עמדה מקצועי לוועדת השרים לענייני חקיקה של ממשלת ישראל בנושא הגבלת מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה

עישון בקרב צעירים (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאגודה למלחמה בסרטן שיגרו היום (29.11.2017) נייר עמדה מקצועי לוועדת השרים לענייני חקיקה של ממשלת ישראל בנושא הגבלת מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה. נייר העמדה הוגש לקראת דיון הוועדה בהצעת החוק  להעלאת גיל איסור מכירת מוצרי טבק אשר הוגשה על ידי ח"כ יהודה גליק, עליה חתמו כ–20 חברי כנסת מכל סיעות הבית.

על פי נתוני דו"ח משרד הבריאות שהתפרסם ביוני 2016, שיעור המעשנים בישראל בקרב בני ה-21 ומעלה עמד ב-2016 על כ-22.5%. מספר המעשנים בישראל מוערך בכמיליון ומאתיים אלף איש. בישראל, העישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בשנה, כ-800 מהם בקרב מעשנים כפויים. הנתונים
לגבי מספר המעשנים בישראל, כפי שהתפרסמו בדו"ח שר הבריאות האחרון, המציגים לראשונה מזה מספר שנים עלייה בשיעורי העישון במדינה, מדאיגים ודורשים אסטרטגיה שתוביל לשינוי הנורמה החברתית בנושא העישון במדינת ישראל.

בנייר העמדה אשר כולל עובדות מדעיות והוכחות מחקריות, מתריעים איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאגודה למלחמה בסרטן כי נדרשת הגנה על בני נוער מפני חשיפה מוקדמת למוצרי טבק וניקוטין.

ניקוטין הוא חומר ממכר ביותר והשפעתו על המוח של מתבגרים וצעירים יכולה להוביל לא רק להתמכרות, אלא גם להפרעות קשב ולמידה, אימפולסיביות והפרעות במצבי רוח. מחקרים מראים כי החשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות גורמת לשינוי מבני קבוע במוח שאף מעלה את הסיכון להתמכרות לסמים אחרים. מטרת החוק המגביל מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה היא הפחתת העישון והשימוש בטבק ונזקיו העצומים לפרט ולחברה.

מחקרים אפידמיולוגיים מראים כי שמונים אחוז מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 20 ו-90% מהרוכשים סיגריות להפצה לקטינים הם מתחת לגיל 21.

נתונים אלה מצביעים על כך שהעלאת גיל המכירה ל-21 יכולה למעשה לחסל את יכולתם של קטינים לרכוש או לבקש מתלמידי תיכון אחרים, מה שמגדיל באופן משמעותי את מחסומי הגישה.

יתרה מכך, התפתחות המוח הוא תהליך שנמשך מהינקות ועד שנות העשרים המאוחרות. מחקרים הוכיחו כי לחשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות יכולת להשפיע ישירות על מבנה המוח לטווח הארוך ולהעלות את הסיכון להתמכרויות אחרות עקב כך, ובייחוד קוקאין.

העלאת גיל המכירה ל-21 תורמת להפחתת החשיפה של מתבגרים בשלבים הכי קריטיים של התפתחות המוח.

נושאים קשורים:  מניעת עישון,  הגבלת גיל העישון,  נייר עמדה,  ניקוטין,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו