חדשות 04.12.2017

צפו בסרטון: חומר שיוצר לתעשיית החלל האמריקאית נכנס לשימוש אורתופדי ברמב"ם

חומר פולימרי חדשני לשימוש בחלליות אמריקאיות הותאם לשימוש בניתוחי מפרקים בירך וצפוי לחסוך ניתוחים חוזרים מיותרים

ד"ר לוין מבצע את ניתוח החדשני ברמב"ם

רוקסנה סמרסקי, בת 48 מיוקנעם עלית סובלת ממחלה הגורמת לנמק בראש עצם הירך שלה. בשל כך היא נאלצה לעבור ניתוח אורתופדי להחלפת מפרק הירך שלה אשר נשחק וגרם לה לכאבים עזים. בניתוח חדשני אשר נערך לאחרונה בקריה הרפואית רמב"ם, הושתל בירכה של סמרסקי מיסב חדשני העשוי חומר פולמרי שפותח על ידי מדענית ישראלית עבור נאס"א. מדובר בניתוח השני שנעשה בארץ בשימוש בחומר זה. שני הניתוחים שנעשו עד כה בישראל בוצעו במערך האורתופדי ברמב"ם, בניהולו של פרופ' דורון נורמן.

מנאס"א לחדר הניתוח ברמב"ם. כך זה קורה: https://youtu.be/FieSH8iBX_U

מדובר בפיתוח ישראלי אשר יועד במקור עבור מיסבים למטוסי הסילון כתחליף לפלדה שבה נעשה השימוש בעבר. החומר – ששמו המדעי הוא MP1™ , פותח על ידי עליזה בוכמן, מנהלת הפיתוח של חברת הסטארט-אפ הישראלית M.M.A. Tech הממוקמת בנהריה, בשיתוף עם פרופ' רוב בריינט, מווירג'יניה ארה"ב, והוא נחשב לחומר פולמרי מתקדם שפותח "יש מאין". תכונותיו העיקריות – סיכוך עצמי, עמידות בפני חום גבוה, שחיקה אפסית, חוזק גבוה, ומשקל קל של החומר, הפכו אותו לאידאלי בשימוש עבור תעשיית החלל אבל מהר מאוד הסתבר שגם עבור עולם הרפואה.

הראשונים לגלות את הפוטנציאל בחומר היו רופאים אורתופדיים אשר ביקשו להסב את החומר לטובת ניתוחי מפרקים. לפני כ-12 שנה נעשה הניתוח הראשון באדם באמצעות החומר החדש, במסגרת מחקר קליני בניו זילנד ומאז נעשו כבר 74 ניתוחים שם, כאשר המטופלים מראים עד כה תוצאות מצוינות.

לפני כשלושה חודשים נכנס החומר לשימוש הראשון בארץ, כאשר ד"ר דניאל לוין, מנהל שירות מפרקים ברמב"ם ומומחה בניתוחי החלפת מפרק הירך, ביצע החלפת מפרק ירך באישה בשנות ה-60 לחייה, אשר סבלה משבר בירך והשתיל בה מיסב מהחומר החדש. שני הניתוחים אשר נעשו ברמב"ם הסתיימו בהצלחה, ובתוך ימים ספורים המטופלות התאוששו, החלו ללכת ושוחררו לביתן.

המיסב החדשני. סיכוך עצמי, עמידות בפני חום גבוה, שחיקה אפסית, חוזק גבוה ומשקל קל

"המטרה היא לתת למטופלים שלנו את הטיפול הטוב ביותר", מסביר ד"ר לוין, "יש כאן פיתוח שאמנם נמצא עדיין בשלב הניסוי, אבל על פניו מחזיק בתכונות שיכולות לתת תוצאות טובות יותר מהחומרים הקיימים. אחת הבעיות עם המשתלים הקיימים הוא נושא השחיקה והעמידות. עם הזמן המטופלים יאלצו לעבור ניתוחים חוזרים ולהחליף את המשתל בגלל התרופפות וסדקים. הציפייה מהחומר החדש היא עמידות לטווח זמן ארוך בהרבה ואפשרות למטופלים לחיות עם איכות חיים טובה יותר".

עבור מפתחי החומר, הניתוחים שנעשים כעת ברמב"ם הם רק ההתחלה. ה - MP1™ אומץ גם לתחום המפרקים בברך וכן לשתלים דנטליים ובימים אלו עובדים בחברה על פיתוח מסמר ופלטות עבור הטיפול בשברים ואיחויים לטובת רפואת הטראומה: "הקהילה המדעית והרפואית באירופה מאוד מאמינה בפיתוח שלנו", מציינת בוכמן ומספרת כי החברה קיבלה מענק מחקר של מיליון וחצי יורו לטובת המשך עבודתם, "המושתלת הראשונה שלנו מסתובבת עם המפרק כבר 12 שנה ללא כאבים ואנחנו בהחלט מעודדים מתוצאות הניתוחים הנוספים. כמרכז רפואי גדול ומוביל בתחומו, הפניה לרמב"ם לקחת חלק במחקר הקליני הייתה טבעית ואנחנו שמחים על השותפות הזו".

נושאים קשורים:  ניתוח מפרק הירך,  MP1™,  פולימרים,  החלפת מפרק ירך,  רמב"ם,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו