מחקר היום 05.12.2017

ויטמין D וסידן והשפעתם על רמות אינהיבין B בגברים עקרים

במחקר אקראי ומשולש-סמיות שנערך במרכז רפואי יחיד, ביקשו החוקרים לגלות את ההשפעה של תוספת ויטמין D וסידן על איכות הזרע בעקרים

במחקר אקראי ומשולש-סמיות השוו החוקרים בין גברים עקרים שקיבלו תוספת של ויטמין D וסידן במשך 150 ימים וגברים עקרים שקיבלו פלצבו.

ראיות ממחקרים שנעשו בבעלי חיים ומחקרי עוקבה מוצלבים מצביעות על כך שלוויטמין D ישנה השפעה חיובית על פוריות הגבר. במחקר אקראי ומשולש-סמיות שנערך במרכז רפואי יחיד, ביקשו החוקרים לגלות את ההשפעה של תוספת ויטמין D וסידן על איכות הזרע בגברים עקרים עם רמות של 25-hydroxyvitamin D בסרום של 50 ננומול/ליטר ומטה.

מתוך 1,427 גברים עקרים שהיו מועמדים להשתתף במחקר גויסו 330 גברים מתאימים (1,002 גברים לא עמדו בקריטריוני ההכללה ו-95 אחרים לא רצו להשתתף במחקר). הגברים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי, כאשר קבוצה אחת קיבלה בתחילת המחקר 300,000 IU (יחידות בינלאומיות) של cholecalciferol ולאחר מכן 1,400 IU ו-500 מ"ג סידן ליום במשך 150 ימים, והקבוצה השנייה קיבלה פלצבו.

מתוצאות המחקר עולה כי הריכוזים בסרום של 25-hydroxyvitamin D ו-1,25-dihydroxyvitamin D3 היו גבוהים יותר באופן מובהק אצל גברים שקיבלו תוספת של ויטמין D וסידן במשך 150 ימים, לעומת אלו שקיבלו פלצבו.

התוספת של ויטמין D לא נקשרה לשינויים בפרמטרים של הזרע, על אף שבקבוצה זו התרחשו יותר הריונות ספונטניים (7.3% לעומת 2.4%, Δ5.0%, [0.6%- עד 10.5%]).

בנוסף, מתן ויטמין D לתת-קבוצה של גברים עם מיעוט תאי זרע (oligozoospermia) הגדיל את הסיכוי ללידת חי בהשוואה לפלצבו (35.6% לעומת 18.3%, Δ17.3%, [1.6% עד 32.9%]). עוד נמצא כי רמות אינהיבין B בסרום היו גבוהות יותר אצל גברים עם חסר בוויטמין D שהוקצו באקראי לקבלת ויטמין D (193 פיקוגרם/מ"ל לעומת 143 פיקוגרם/מ"ל, Δ49 פיקוגרם/מ"ל, [8 עד 91 פיקוגרם/מ"ל]), אולם העלייה בריכוז תאי הזרע לא הייתה גבוהה באופן מובהק בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

לסיכום, תוספת של ויטמין D במינון גבוה לא שיפרה את איכות הזרע בגברים עקרים עם חסר בוויטמין D, אולם ייתכן שישנה חשיבות קלינית להשפעה החיובית של תוספת ויטמין D על שיעור לידות חי ורמות אינהיבין B בסרום בגברים עם מיעוט תאי זרע וחסר בוויטמין D.

מקור:

Blomberg jensen M, Lawaetz JG, Petersen JH, Juul A, Jørgensen N. Effects of vitamin D supplementation on semen quality, reproductive hormones and live birth rate: a randomized clinical trial. J Clin Endocrinol Metab. 2017;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29126319

נושאים קשורים:  ויטמין D,  סידן,  מיעוט תאי זרע,  פוריות,  עקרות,  רבייה,  לידה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו