תסמונת ביפולרית 18.12.2017

היעילות והסבילות של ליתיום מול דיוולפרואקס בטיפול בתסמונת ביפולרית

מחקר אקראי וכפול-סמיות השווה את היעילות והסבילות של ליתיום מול דיוולפרואקס בקרב מטופלים מעל גיל 60 הסובלים מתסמונת ביפולרית מסוג 1

במחקר אקראי וכפול-סמיות שנערך בארה"ב, השוו החוקרים את הסבילות והיעילות של ליתיום קרבונאט (משווק בישראל תחת השם המסחרי Licarbium) ודיוולפרואקס (Divalproex, בעבר שווק בישראל תחת השם המסחרי Depakote) אצל 224 מטופלים מאושפזים ומטופלי-חוץ בגילאי 60 ומעלה הסובלים מתסמונת ביפולרית מסוג 1 שהציגו אפיזודה מאנית, היפומאנית או מעורבת.

המשתתפים במחקר הוקצו באופן אקראי וכפול-סמיות לטיפול בליתיום (ריכוז היעד בסרום: 0.80-0.99 מיליאקוויוולנטים/ליטר) או דיוולפרואקס (ריכוז היעד של ולפרואט בסרום: 80-99 מק"ג/מ"ל) במשך 9 שבועות. משתתפים שלא הגיבו לטיפול באופן מספק לאחר 3 שבועות קיבלו טיפול משלים עם ריספרידון (משווק בישראל תחת השם המסחרי Risperdal או Rispond).

השערתם של החוקרים היתה שהסבילות והיעילות של דיוולפרואקס תהיינה טובות יותר לעומת ליתיום. הסבילות הוערכה על פי מידת הסדציה ועל פי כמות המשתתפים שהגיעו לריכוזי היעד. היעילות הוערכה על פי סולם דירוג המאניה של יאנג (Young Mania Rating Scale, YMRS).

שיעורי הפרישה מהמחקר (attrition) היו דומים בקבוצת הליתיום וקבוצת הדיוולפרואקס (14% ו-18% בשבוע 3 ו-51% ו-44% בשבוע 9, בהתאמה). בנוסף, לא נצפו הבדלים מובהקים בין הקבוצות מבחינת סדציה, אולם למשתתפים בקבוצה שקיבלה ליתיום הייתה נטייה רבה יותר לרעד.

מספר המטופלים בקבוצת הליתיום ובקבוצת הדיוולפרואקס שהגיעו לריכוזי היעד היה דומה (57% ו-56%, בהתאמה), ובמודל שיפור מעורב אורכי (שינוי בציון סולם דירוג המאניה של יאנג מנקודת ההתחלה) השינוי הגדול יותר נצפה בקבוצת הליתיום (שינוי בציון: 3.90, רווח בר-סמך 97.5%: 1.71-6.09). שיעורי התגובה בשבוע 9 לא היו שונים באופן מובהק בין קבוצת הליתיום וקבוצת הדיוולפרואקס (79% ו-73%, בהתאמה), והצורך בטיפול משלים בריספרידון היה נמוך ודומה בין שתי הקבוצות (17% ו-14%, בהתאמה).

לסיכום, גם ליתיום וגם דיוולפרואקס נמצאו נסבלים ויעילים אצל המטופלים במידה מספקת, כאשר טיפול בליתיום נקשר לירידה גדולה יותר בציון דירוג המאניה לאחר 9 שבועות.

מקור:

Young RC, Mulsant BH, Sajatovic M, et al. GERI-BD: A Randomized Double-Blind Controlled Trial of Lithium and Divalproex in the Treatment of Mania in Older Patients With Bipolar Disorder. Am J Psychiatry. 2017;174(11):1086-1093.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29088928

נושאים קשורים:  מאניה,  היפומאניה,  תסמונת ביפולרית,  ליתיום,  ולפרואט,  דיוולפרואקס,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו