עצירות 25.12.2017

כיצד ניתן להפחית עצירות הנגרמת על ידי תרופות אופיואידיות

שילוב של אוקסיקודון ונאלוקסון בשחרור מושהה מסייע להפחתת עצירות הנגרמת על ידי תרופות אופיואידיות

מחקר אקראי, מוצלב וכפול-סמיות שנערך בדנמרק השווה בין שילוב של אוקסיקודון ונאלוקסון בשחרור מושהה לבין שילוב של אוקסיקודון בשחרור מושהה ומאקרוגול 3350 כטיפול בתופעות לוואי במערכת העיכול על רקע שימוש בתרופות אופיואידיות. במחקר נמצא כי השילוב של אוקסיקודון ונאלוקסון בשחרור מושהה היה היעיל מבין השניים בהקלה על עצירות

משככי כאבים אופיואידיים מעכבים את הפעילות של סוגר פי הטבעת (anal sphincter) ובכך תורמים לשיבוש פעילות המעיים הנגרם על ידי תרופות אופיואידיות. עם זאת, לא ידוע האם ניתן להפחית את עיכוב הסוגר באמצעות האנטגוניסט האופיואידי נאלוקסון (naloxone, קיים בישראל כמרכיב בתכשירים Targin ו-Suboxone) בשחרור מושהה, והאם ההשפעה תהיה דומה או שונה מטיפול בחומרים משלשלים.

במחקר אקראי, מוצלב וכפול-סמיות שנערך בדנמרק במטרה להשוות בין ההשפעות של שילוב אוקסיקודון/נאלוקסון בשחרור מושהה לבין אוקסיקודון בשחרור מושהה ומאקרוגול 3350 על פעילות סוגר פי הטבעת ועל תסמינים במערכת העיכול השתתפו 20 גברים בריאים. המשתתפים טופלו במשך 5 ימים בשילוב של אוקסיקודון/נאלוקסון בשחרור מושהה או באוקסיקודון בשחרור מושהה ומאקרוגול 3350. החוקרים בדקו את הלחץ האנאלי במנוחה, את יכולת ההתרחבות של התעלה האנאלית ואת הרפיית סוגר פי הטבעת הפנימי להתרחבות רקטאלית לפני הטיפול (נקודת ההתחלה) וביום מספר 5. המשתתפים ענו מדי יום על שאלון הערכת מטופל של תסמיני עצירות (PAC-SYM) והחוקרים בדקו את תדירות היציאות ואת הסמיכות של הצואה.

על פי תוצאות המחקר, גם טיפול באוקסיקודון/נאלוקסון בשחרור מושהה וגם טיפול באוקסיקודון בשחרור מושהה ומאקרוגול הפחיתו את הרפיית הסוגר בהשוואה לנקודת ההתחלה (27.5%-, P < 0.001 ו-14.7%-, P = 0.01). עם זאת, הרפיית הסוגר התגברה לאחר טיפול באוקסיקודון/נאלוקסון בשחרור מושהה לעומת טיפול במאקרוגול (הפרש: 17.6%, P < 0.001).

לא נצפו הבדלים בין הטיפולים מבחינת הלחץ האנאלי במנוחה ויכולת ההתרחבות של התעלה האנאלית. ציון התסמינים במערכת העיכול בשאלון PAC-SYM היה נמוך יותר תחת טיפול בנאלוקסון בשחרור מושהה בהשוואה למאקרוגול (0.2 לעומת 3.2, P = 0.002). עוד נמצא כי מספר היציאות היה נמוך יותר תחת טיפול בנאלוקסון בשחרור מושהה לעומת מאקרוגול (4.2 לעומת 5.4, P = 0.035).

המסקנה העולה מהמחקר היא שהרפיית סוגר פי הטבעת הפנימי הייתה טובה יותר באופן מובהק לאחר טיפול בשילוב של אוקסיקודון/נאלוקסון בשחרור מושהה בהשוואה לאוקסיקודון בשחרור מושהה עם מאקרוגול 3350. ממצאים אלה מדגישים ששיבוש פעילות המעיים הנגרם על ידי אופיואידים עשוי להצריך טיפול ספציפי נגד ההשפעות המורכבות והמקיפות של תרופות אופיואידיות במערכת העיכול.

מקור:

Poulsen JL, Brock C, Grønlund D, et al. Prolonged-Release Oxycodone/Naloxone Improves Anal Sphincter Relaxation Compared to Oxycodone Plus Macrogol 3350. Dig Dis Sci. 2017;62(11):3156-3166.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28986667

נושאים קשורים:  אופיואידים,  אוקסיקודון,  נאלוקסון,  מערכת העיכול,  עצירות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו