כאב 23.01.2018

מהו שיכוך הכאבים הטוב ביותר במהלך ניתוח קיסרי?

חוקרים מפולין השוו בין מתן מורפיום בלבד ומתן שילוב של מורפיום ופנטאניל לעמוד השדרה אצל נשים שעוברות ניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (אילוסטרציה)

מורפיום במתן לעמוד השדרה (intrathecal) משמש לשיכוך כאבים לאחר ניתוח קיסרי, אולם ככל הנראה איננו אופטימלי לשיכוך כאבים במהלך הניתוח.

חוקרים מפולין החליטו לבדוק האם מתן פנטאניל (Fentanyl) לעמוד השדרה יכול לסייע בשיכוך כאבים במהלך הניתוח הקיסרי, בנוסף למאלחש מקומי ומורפיום, מבלי להשפיע על שיכוך כאבים לאחר הניתוח.

במחקר פרוספקטיבי, אקראי, כפול-סמיות, בקבוצות מקבילות נכללו 60 נשים שעומדות ללדת ומיועדות לניתוח קיסרי אלקטיבי. האלחוש הספינאלי כלל בופיווקאין (bupivacaine) ביחד עם 100 מק"ג של מורפיום (קבוצת M) או שילוב של 25 מק"ג של פנטאניל ו-100 מק"ג של מורפיום (קבוצת FM). תדירות הכאב במהלך הניתוח וצריכת הפתידין (Pethidine) במהלך 24 השעות שלאחר הניתוח תועדו במהלך המחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת FM פחות מטופלות נזקקו לשיכוך כאבים נוסף במהלך הניתוח (P < 0.01, סיכון יחסי 0.06, רווח בר-סמך 95%: 0.004-1.04). קבוצת FM לא היתה נחותה (noninferior) ביחס לקבוצת M מבחינת צריכת אופיואידים במשך 24 שעות (רווח בר-סמך 95%: 10.0-45.7- מ"ג, שהינו נמוך מהגבול שנקבע מראש של 50 מ"ג). צריכת פתידין בשעות 1-12 לאחר הניתוח היתה גבוהה באופן מובהק בקבוצת FMי(P = 0.02).

בנוסף, בחילות והקאות לאחר הניתוח היו שכיחות יותר בקבוצת FMי
(P = 0.01). ציוני סולם אנלוגי ויזואלי, שיכוך כאבים אפקטיבי, ציוני Apgar ושיעורי גרד ודיכוי נשימתי היו דומים בין שתי הקבוצות.

מסקנת החוקרים מהמחקר היא ששילוב של מורפיום ופנטאניל במתן לעמוד השדרה עשוי לספק שיכוך כאבים טוב יותר במהלך הניתוח בהשוואה למורפיום בלבד, ועשוי להיות שימושי כאשר מרווח הזמן בין האלחוש לבין חיתוך העור הוא קצר.

עם זאת, עלייה בשיעורי הבחילות וההקאות וסבילות אפשרית לאופיואידים במתן ספינאלי לאחר הוספת פנטאניל במתן לעמוד השדרה מצריכות המשך בדיקה של הנושא באמצעות מנות נמוכות יותר של פנטאניל.

מקור:

Weigl W, Bieryło A, Wielgus M, Krzemień-wiczyńska Ś, Kołacz M, Dąbrowski MJ. Perioperative analgesia after intrathecal fentanyl and morphine or morphine alone for cesarean section: A randomized controlled study. Medicine (Baltimore). 2017;96(48):e8892.

נושאים קשורים:  ניתוח קיסרי,  מורפיום,  פנטאניל,  אלחוש ספינאלי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו