חדשות 11.02.2018

זוכי פרס דן דוד היוקרתי לשנת 2018 מתחום הרפואה המותאמת אישית

על הישגיהם בתחום הרפואה יחלקו שלושת הזוכים, פרופ׳ מארי קלר קינג, פרופ׳ ברט ווגלסטיין ופרופ׳ קרלו קרוצ'ה, פרס בשווי מיליון דולר

פרופ׳ מארי קלר קינג

פרס דן דוד היוקרתי המחולק בישראל נמנה עם צמרת הפרסים הבינלאומיים. הזוכים השנה בתחום הרפואה המותאמת אישית הם: פרופ׳ מארי קלר קינג שגילתה את המוטציות בגןBRCA 1 שקיומן מעמיד נשים בסיכון לחלות בסרטן השד וסרטן השחלות; פרופ׳ ברט ווגלסטיין, עבור מחקרים שסללו את הדרך לאבחון מוקדם, אפיון מדויק והתאמת טיפול פרטני לחולי סרטן; ופרופ׳ קרלו קרוצ'ה על עבודתו החלוצית בגילוי הגנים האחראים לסוגים שונים של לוקמיה ולימפומה.

הזוכים יחלקו בניהם פרס בשווי של מיליון דולר. הפרס היוקרתי, הנקרא של שמו של מר דן דוד, איש עסקים ונדבן בינלאומי, שהלך לעולמו לפני מספר שנים, מוענק מדי שנה לאנשים אשר הוכיחו הצטיינות מיוחדת ותרמו תרומה יוצאת דופן לאנושות, בתחומי המדע, הרוח והאמנות. הפרס, הניתן בישראל נמנה כיום עם צמרת הפרסים הבינלאומיים. על פי מסורת הפרס, הזוכים תורמים 10% מכספי הפרס ל-20 מלגות המיועדות לחוקרים צעירים בשלבי הדוקטורט והבתר-דוקטורט בארץ ובעולם.

פרופ׳ מארי קלר קינג (Mary-Claire King) מאוניברסיטת וושינגטון, מקבלת את פרס דן דוד על היותה מובילת דרך בתחום הגנטיקה הרפואית ועל תרומתה המשמעותית לחקר הבסיס המולקולרי של סוגי סרטן שונים. עבודתה פורצת הדרך הובילה לגילוי מוטציות בגן BRCA 1 שקיומן מעמיד נשים בסיכון לחלות בסרטן השד וסרטן השחלות. גילוי מהפכני זה תורם להבנת הנטייה המוקדמת בסרטן תורשתי ומחולל מהפך בגישה הרפואית לבדיקות סקר לסרטן, התערבויות פרטניות והתאמת הרציונל הטיפולי לסוג הסרטן הספציפי.

פרופ׳ ברט ווגלסטיין  (Bert Vogelstein) מה-Johns Hopskins Medicine, מקבל את פרס דן דוד על תרומתו המכוננת להבנת הגנטיקה והגנומיקה של הסרטן. פרופ' ווגלסטיין פיתח והטמיע מתודולוגיות עתירות ביצועים לניתוח בו-זמני של אלפי גנים וגנומים שלמים המאפשר אפיון מקיף של הנוף הגנומי של סוגי סרטן שונים. מחקריו סללו את הדרך לאבחון מוקדם, אפיון מדויק והתאמת טיפול פרטני לחולי סרטן.

פרופ׳ ברט ווגלסטיין

פרופ׳ קרלו קרוצ'ה (Carlo Croce) מאוניברסיטת אוהיו, מקבל את פרס דן דוד על עבודתו החלוצית בגילוי הגנים האחראים לסוגים שונים של לוקמיה ולימפומה. היכרותו המעמיקה הן עם הציטוגנטיקה והן עם הביולוגיה המולקולרית, אפשרה לו לזהות את התפקיד שממלאים אונקוגנים מרכזיים כגורמים המעודדים את ההתפתחות, ההתקדמות והעמידות של סרטן לטיפולים. הוא גם הראה את התפקיד שממלא המיקרו-רנ"א בהיווצרות של סרטן. ממצאיו הרבים מאפשרים אבחון מדויק של סרטן, התאמה אישית של טיפולים ופיתוח תרופות חדשניות נגד סרטן.

פרופ׳ קרלו קרוצ'ה

את ההכרזה על הזוכים ביצעו פרופ' יוסף קלפטר, יו"ר מועצת המנהלים של פרס דן דוד ונשיא אוניברסיטת תל אביב ופרופ' איתמר רבינוביץ, יו"ר קרן דן דוד. הפרסים עצמם יוענקו בטקס חגיגי בהשתתפות הזוכים ואישים מהארץ ומהעולם, במאי 2018, באוניברסיטת תל אביב.

עם זוכי פרס דן דוד בעבר נמנו הצ'לן יו יו מה (2006), מאסטרו זובין מהטה (2007), הסופר עמוס עוז (2008) והסופר א.ב. יהשע (2017), סגן נשיא ארה"ב לשעבר וזוכה פרס נובל לשלום מר אל גור (2008), ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר (2009), ממגלי נגיף האיידס פרופ' רוברט גאלו (2009), הסופרת מרגרט אטווד (2010) צמד הקולנוענים האחים איתן וג'ואל כהן (2011), הפילוסוף ליאון ויזילטיר (2013) והנוירופסיכולוגית פרופ' ברנדה מילנר (2014).

נושאים קשורים:  פרס דן דוד,  רפואה מותאמת אישית,  מחקרים,  הגנטיקה והגנומיקה של הסרטן,  מוטציות בגן BRCA 1,  מיקרו-רנ"א
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו