קרצינומה הפטו-צלולארית 12.02.2018

תוצאות מבטיחות לטיפול בפמברוליזומאב בקרצינומה הפטו-צלולארית בשלב מתקדם

מחקר קליני מציג תוצאות מבטיחות לטיפול בפמברוליזומאב בחולי קרצינומה הפטו-צלולארית בשלב מתקדם לאחר כשלון טיפולי בסוראפניב

גידול בכבד. אילוסטרציה

בספטבר 2017 אישר ה-FDA את התרופה האימונותרפית ניבולומאב (Opdivo, תוצרת בריסטול-מאיירס סקוויב האמריקנית) לטיפול בחולים עם קרצינומה הפטו-צלולארית (Hepatocellular carcinoma, להלן HCC) בשלב מתקדם, אשר טופלו קודם לכן בסוראפניב (Nexavar, תוצר פיתוח משותף של באייר ואוניקס). אישור ה-FDA לשימוש בתרופה בהתוויה זו ניתן בהליך מזורז לאור תוצאות מחקר ה-CheckMate 040.

התרופה האימונותרפית פמברוליזומאב (Keytruda, תוצרת חברת מרק) מאושרת ע"י ה-FDA לטיפול במספר סוגי ממאירויות, ביניהם מלנומה, סרטן ריאות (NSCLC), גידולי ראש-צוואר (HNSCC), לימפומה ע"ש הודג'קין (cHL), קרצינומה אורותליאלית, גידולים סולידיים בעלי מאפיינים גנטיים ספציפיים וסרטן קיבה, אך איננה מאושרת עדיין לטיפול בחולי HCC שטופלו קודם לכן בסוראפניב, והפסיקו את הטיפול עקב התקדמות המחלה או אי-סבילות לתרופה.

בכנס ה-GICS האחרון, שהתקיים בינואר 2018 בסן פרנסיסקו, הציג פרופ' קסיוקסואן צו (Andrew Xiuxuan Zhu) מאונ' הרווארד את תוצאות הפאזה השנייה של מחקר Keynote 224, שמטרתו לבחון את יעילות ובטיחות הטיפול בפמברוליזומאב בחולי HCC מתקדם שטופלו קודם לכן בסוראפניב.

המחקר כלל 104 משתתפים עם HCC מתקדם לאחר טיפול בסוראפניב, עם עדות רדיולוגית להתקדמות המחלה. הגיל החציוני של המשתתפים היה 68 שנים; ל-21.2% מהם היה HBV חיובי ול-26.0% – HCV חיובי; ל-63.5% מהם הייתה מחלה חוץ-כבדית; 79.8% הפסיקו את הטיפול בסוראפניב בשל התקדמות המחלה ו-20.2% – בשל אי-סבילות לתרופה.

המטופלים קיבלו פמברוליזומאב במינון 200 מ"ג אחת ל-3 שבועות במשך שנתיים, עם הערכת התגובה לטיפול מדי 9 שבועות. הטיפול בתרופה הופסק במקרים של התקדמות נוספת במחלה, רעילות של התרופה, ביטול הסכמתו של מטופל למחקר או על פי החלטת החוקרים.

במחקר נמצא כי ההישרדות החציונית ללא התקדמות נוספת במחלה (Progression Free Survival, להלן PFS) הייתה 4.8 חודשים. אנליזת ההישרדות הכוללת (Overall Survival, להלן OS) טרם בוצעה במועד הכנס, ותוצאותיה יובאו בהמשך. ה-PFS כעבור 6 חודשים מתחילת המחקר היה 43.1% וה-OS – 77.9%.

מתוך 104 משתתפים, 23 בלבד המשיכו בטיפול למשך חציוני של 8.4 חודשים (טווח – 0.4 עד 13.6 חודשים).

שיעור התגובה הכולל היה 16.3%, ושיעור דומה נמצא גם בניתוח סטטיסטי של תתי-הקבוצות, על פי גורמי הממאירות השונים, כולל זיהומי HBV ו-HCV. משך הזמן החציוני עד לתגובה לטיפול היה 2.1 חודשים (טווח של 1.8 עד 4.8 חודשים), כאשר ב-94% מהמטופלים שהגיבו לטיפול תועדה תגובה לאורך 6 חודשים ומעלה.

תגובה מלאה לטיפול תועדה במטופל אחד (1.0%), תגובה חלקית תועדה ב-16 מטופלים (15.4%), יציבות של המחלה תועדה ב-47 מטופלים (45.2%), והתקדמות של המחלה תועדה ב-34 מטופלים (32.7%).

מבחינת פרופיל הבטיחות של התרופה, תופעות הלוואי שתועדו במהלך המחקר תאמו את פרופיל תופעות הלוואי המוכר ממונותרפיה של פמברוליזומאב הניתנת בהתוויות אחרות. כמו כן, לא נרשמו התלקחויות של המחלות הנגיפיות. תופעות לוואי תועדו ב-73.1% מהמטופלים, כאשר 21.2% דיווחו על חולשה ועייפות, ב-12.5% נרשמה עלייה ברמת AST, ותופעות לוואי משמעותיות (דרגה 3-5) תועדו ב-25% מהמטופלים, כולל מקרה מוות אחד כתוצאה מאסופגיטיס.

מנתוני הפאזה השנייה של מחקר Keynote 224 עולה כי פמברוליזומאב מהווה אפשרות טיפול יעילה ובטוחה יחסית עבור חולי HCC מתקדם, שחוו התקדמות של המחלה תחת טיפול בסוראפניב או אי-סבילות לתרופה.

מקור:

Promising Results for Pembrolizumab in Advanced HCC - Medscape - Jan 24, 2018.

https://www.medscape.com/viewarticle/891718

נושאים קשורים:  פמברוליזומאב,  קרצינומה הפטו-צלולארית,  HCC,  סרטן כבד,  אימונותרפיה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו