התקן תוך רחמי 14.02.2018

התקן תוך-רחמי המשחרר לבונורגסטרל מביא להקלה תסמינים באנדומטריוזיס ולירידה ברמות 125-CA

התקן תוך-רחמי המשחרר לבונורגסטרל (מירנה, ג'נס) הינו הטיפול היעיל ביותר מבחינת איכות החיים של נשים בגיל הפוריות הסובלות מדימום רחמי בלתי תקין שאינו סרטני. כריתת רחם מביאה גם היא לשיפור ניכר באיכות החיים, בעוד שאבלציה של רירית הרחם אמנם מביאה לשיפור במידת מה, אך קשורה לשיעורים גבוהים יותר של סיבוכים

מטרת מחקר זה היתה לחקור את היעילות של התקן תוך-רחמי המשחרר לבונורגסטרל במינון נמוך (Levonorgestrel-releasing intrauterine system – LNG-IUS; מירנה, ג'נס) בהקלה תסמינית של כאב בקרב נשים עם אנדומטריוזיס ובנוסף להעריך את השינויים באיכות החיים של הנשים וברמות האנטיגן הסרטני 125 (cancer antigen 125 – CA-125).

כל הנשים שעברו החדרת LNG-IUS לטיפול בכאבי וסת (dysmenorrhea), כאבים כרוניים באגן או שניהם למשך יותר משישה חודשים במהלך תקופה של שנתיים נכללו במחקר זה. כל אישה התבקשה להשלים את שאלון הטופס הקצר – 36 וסולמות חזותיים אנלוגיים (visual analogue scale - VAS) בביקור הראשון ולאחר מכן בחודש השלישי, שישי, תשיעי ו- 12 לאחר החדרת ההתקן. רמות CA-125 נמדדו בכל ביקור.

45 נשים נכללו במחקר. בתום 12 חודשים, הציון הממוצע ב-VAS לכאבי וסת ירד מ-6.13 ל-2.88, הציון הממוצע ב-VAS לכאבים בעת יחסי מין (dyspareunia) ירד מ- 6.04 ל-2.61 וממוצע רמות 125-CA ירד מ-50.67 ל- 22.45. גודל האנדומטריומות ירד בקרב שש נשים (ירידה ממוצעת: מ-31 ל-20 מ"מ) ובקרב שלוש נשים נעלמו האנדומטריומות.

מספר תוצאים חיוביים נמצאו לאחר החדרת LNG-IUS (מירנה, ג'נס): הקלה ברורה בכאבים במהלך הווסת ובעת קיום יחסי מין, האנדומטריומות התכווצו בגודלן, חלה ירידה מובהקת ברמות 125-CA, מספר נשים חוו תופעות לוואי שגרתיות של פרוגסטרון; אך בסל הכל, תופעות הלוואי של LNG-IUS נסבלו היטב ושיעור הפסקת השימוש בהתקן היה נמוך ועמד על 6.66%.

מקור: 

Aust N Z J Obstet Gynaecol. 2018 Jan 23. doi: 10.1111/ajo.12773. [Epub ahead of print]
The levonorgestrel-releasing intrauterine system is associated with a reduction in dysmenorrhoea and dyspareunia, a decrease in CA 125 levels, and an increase in quality of life in women with suspected endometriosis.
Yucel N1, Baskent E1, Karamustafaoglu Balci B1, Goynumer G2.

נושאים קשורים:  התקן תוך רחמי,  לבונורגסטרל,  ג'נס,  Jaydess,  LNG-IUS,  כאבי מחזור,  כאבי וסת,  כאב אגן כרוני,  אנדומטריוזיס,  אנדומטריומות,  125-CA,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו