הפרעת קשב 22.02.2018

הקשר בין ADHD לתחלואה גופנית מרובה בקרב מבוגרים

מבוגרים עם תחלואה גופנית מרובה הם בסיכון מוגבר להפרעת קשב

מחקר אנגלי גדול שהקיף כ-7,300 מבוגרים גילה כי מטופלים עם חמש מחלות או יותר היו בסיכון גבוה פי שלושה לענות על קריטריונים של הפרעת קשב לפי שאלוני אבחון. חרדה ואירועי לחץ הם בין הגורמים המתווכים של קשר זה.

נערכו מחקרים ספורים בלבד לבחינת טיב הקשר בין הפרעת קשב (ADHD) לבין היארעות במקביל של מחלות גופניות. מטרת המחקר הנוכחי היתה לחקור את הקשר בין ADHD אפשרי לתחלואה גופנית מרובה (כלומר, שתי מחלות גופניות ומעלה) בקרב מבוגרים באוכלוסייה האנגלית הכללית.

נתונים נותחו מ- 7,274 מבוגרים שגילם 18 ומעלה שהשתתפו בסקר התחלואה הפסיכיאטרית במבוגרים (Adult Psychiatric Morbidity Survey) בשנת 2007. תסמיני ADHD הוערכו בסקירת שאלון דיווח עצמי למבוגרים (Adult Self-Report Scale - ASRS). בנוסף, הושגו נתונים לגבי 20 מצבים רפואיים גופניים שדווחו שאובחנו על ידי רופא או מומחה רפואי אחר ב-12 החודשים האחרונים. רגרסיה לוגיסטית רבת-משתנים וניתוחי תיווך בוצעו על מנת להעריך את הקשרים.

נמצא קשר מונוטוני בין מספר המחלות הגופניות לבין ADHD אפשרי (ציון ב- ASRS ≥14). בהשוואה לנבדקים ללא מחלות, נבדקים עם חמש מחלות ויותר היו בסיכויים הגבוהים פי יותר משלושה ל-ADHD אפשרי (יחסי הסיכויים [odds ratios – ORs]:י3.30, 95% רווח בר סמך: 2.48-4.37). קשר זה נצפה בכל קבוצות הגיל. אירועי חיים מלחיצים (% תיווך: 10.3%-24.3%), הפרעת אכילה (6.8%), דיכאון (12.8%) וחרדה (24.8%) היו מתווכים מובהקים של הקשר בין ADHD אפשרי למחלות גופניות מרובות מקבילות.

מבוגרים שנסרקים כחיובים ל-ADHD נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה נלווית מרובה וישנם מספר גורמים חשובים בהקשר זה. מאחר שמבוגרים רבים עם ADHD נותרים ללא אבחון, תוצאות מחקר זה מדגישות את החשיבות של איתור ADHD בקרב מבוגרים מאחר שאבחנה זו מביאה לסיכון מוגבר לתוצאי בריאות גרועים יותר, כולל תחלואות גופניות מקבילות רבות.

מקור:

Attention-deficit/hyperactivity disorder and physical multimorbidity: A population-based study. Stickley A., Koyanagi A., Takahashi H., Ruchkin V., Inoue Y., Kamio Y.  Eur Psychiatry. 2017 Sep;45:227-234. doi: 10.1016/j.eurpsy.2017.07.010. Epub 2017 Aug 4.

נושאים קשורים:  הפרעת קשב,  ריכוז והיפראקטיביות,  ADHD,  ADHD ומחלות,  תחלואה נלווית,  גוף ונפש,  דיכאון,  חרדה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו