אימונולוגיה מערכתית 26.02.2018

צפו בהרצאת TEDMED: מהפכת האימונולוגיה המערכתית

פרופ'-משנה שי שן אור, חבר סגל בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט, מציג בהרצאת TEDMED שלפניכם את מהפכת האימונולוגיה המערכתית (Systems Immunology). צפו

פרופ'-משנה שי שן אור, חבר סגל בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט, מציג בהרצאת TEDMED שלפניכם את מהפכת האימונולוגיה המערכתית (Systems Immunology). זוהי פרדיגמה חדשה של רפואה מדויקת, שתאפשר לנו לאבחן את תפקוד מערכת החיסון על סמך סמנים ביולוגיים.

צפו בהרצאה: 

באמצעות שילוב בין ידע רפואי ומערכות מחשב נוכל בעתיד הקרוב להבין מה קורה בגוף, מהו הזמן הנכון לתת למטופל הספציפי תרופה מסוימת וכיצד היא תשפיע על מערכת החיסון שלו. הפרדיגמה הזאת תפתח עבורנו את הקופסה השחורה שנקראת מערכת החיסון האנושית.

בעתיד אימונולוגיה תהפוך למדע מבוסס מודל. נוכל אז לשאול מה קורה במערכת, מתי לתת תרופה מסוימת, כיצד היא תשפיע על מערכת החיסון ועל הגוף בכללותו. נוכל גם לשאול כיצד תגובה זו תשתנה בין אדם לאדם על סמך כל ההבדלים שגילינו בין מערכות החיסון שלהם, יחד עם כל מה שאנו יודעים עד כה. יתרה מזאת, על ידי שימוש במודל ממוחשב, חוקרים שונים יוכלו להזין את הנתונים שלהם ואת ההשערות שלהם ולהפיק תועלת מניסיונם של אחרים.

לעסוק ב- TEAM science (מדע שיתופי) זהו שינוי גדול מהאופן שבו אנו עושים אימונולוגיה היום. למעשה, עבור אימונולוגים רבים זה יישמע כמשהו שאינו בר השגה. אבל כך גם הייתה מדידת 100,000 נקודות נתונים במערכת החיסון האנושית, בדיוק לפני עשור, לפני מהפכת הנתונים.

בעתיד, בדיוק כמו היום, רופא או רופאה יבצעו ספירה של תאי הדם הלבנים של המטופל. בדיקה שאנו משתמשים בה כבר 60 שנה. אולם זה יהיה שונה מאוד מכפי שזה היום. ייבדקו הרבה יותר סמנים ביולוגיים חיסוניים ספציפיים, יהיו לנו נורמות מותאמות אישית להיסטוריית החיים שלכם ואיתור דפוס אוטומטי של קשרים בין בדיקות. המחשב יעריך את מצבה הנוכחי של מערכת החיסון שלכם, את הסיכון לחלות במגוון מחלות ואת פרופיל התגובה שלכם לתרופה. הוא יעזור לרופאים לקשר בין אימונולוגיה לפיזיולוגיה.

לכן, כאשר המטופל שואל "שלום, דוקטור, מה שלום מערכת החיסון שלי?", הרופא אולי יענה "כדאי שתיזהר מאוד החורף, מפני שזריקת השפעת לא מתאימה לך הפעם". זאת תהיה התוצאה של מהפכת הנתונים באימונולוגיה.

נושאים קשורים:  הרצאת TEDMED,  אימונולוגיה מערכתית,  סמנים ביולוגיים,  מחקרים,  המערכת החיסונית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו