הריון ולידה 28.02.2018

רעש וזיהום אוויר מתחבורה מזיק לבריאות נשים בהריון

מחקר חדש מהמרכז הרפואי סורוקה חקר את הקשר בין רעש וזיהום אוויר מתחבורה בסביבת המגורים של נשים בהריון בעיר באר שבע ובריאותן במהלך ההריון והלידה

זיהום אוויר. אילוסטרציה

מחקר פרוספקטיבי חדש שנערך במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף עם המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בנגב מצביע על קשר ישיר בין רעש וזיהום אוויר מתחבורה ובריאות נשים בהריון ותוצאות הלידה שלהן. באופן ספציפי רעש וזיהום אוויר העלו שכיחות של רעלת הריונית, סוכרת הריונית ומשקלי לידה נמוכים. המחקר הוצג לאחרונה בכנס המרכזי לרפואת האם והעובר בדאלאס טקסס, ארה"ב.

צוות החוקרים מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב חקר את הקשר בין רעש וזיהום אוויר מתחבורה בסביבת המגורים של נשים בהריון בעיר באר שבע ובריאותן במהלך ההריון והלידה. למחקר גויסו כמה מאות נשים בהריון אשר גרות בבאר שבע. הנשים רואיינו בזמן ההריון בעזרת שאלון מקיף ולאחר שחתמו על טופס הסכמה להשתתפות במחקר. הראיונות למחקר נערכו בטיפות החלב הפזורות ברחבי העיר ובחדר מיון נשים בבית חולים סורוקה.

בראיונות נשאלו הנשים לגבי ההיסטוריה הרפואית שלהן, הרגלי החיים ונתונים סוציודמוגרפיים. בחלק השני של הראיון נשאלו הנשים על מוקדי הרעש באיזור סביבת המגורים שלהן וכן שאלות אשר מתארות את אזור המגורים שלהן. בנוסף, הן נשאלו לגבי רמת הרגישות (החשיפה) לרעש מתחבורה בזמן שהייתן בבית. רמת החשיפה לרעש נמדדה באמצעות שאלון על סולם שבין 10-0 (0 מסמן חוסר רגישות לרעש, 10 - רגישה מאוד לרעש).

בנוסף, נמדדו רמות הרעש ליד כתובת המגורים של משתתפות המחקר בעזרת מד רעש נייד וכן בוצע חישוב של ריכוזים מרביים של מזהמי אויר ממקור תחבורתי כמו תחמוצות חנקן (NOx) באזור באר שבע. נתונים על מהלך ההריון ותוצאות הלידה של הנשים שגוייסו למחקר התקבלו מבית חולים סורוקה.

התוצאות הראו כי רמת הרגישות המדווחת לרעש התחבורתי קשורה עצמאית לרעלת היריון גם אחרי תקנון לגורמים מערפלים כמו השמנת יתר לפני ההיריון, גיל האם, מין העובר, מחלה כרונית ומספר לידות קודמות. בדיקת השפעת משתנה של חשיפה משולבת לרעש ולזיהום אוויר תחבורתי הראה כי החשיפה המשולבת, מעלה ביותר מפי 5 את הסיכון ללקות ברעלת הריון בנטרול הגורמים המערפלים.

בנוסף, רמת הרגישות המדווחת לרעש תחבורתי נמצאה בקשר מובהק לסוכרת הריונית, גם לאחר תִקנון לגורמים מערפלים כמו גיל והשמנת יתר. ממצא חיובי נוסף היה הקשר בין זיהום אוויר בסביבת המגורים שנמצא כמשפיע באופן שלילי על משקל התינוק בלידה.

צוות החוקרים מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בנגב כלל את פרופ' אייל שיינר מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' ואת פרופ' נטליה בילנקו ,פרופ' מיכאל פריגר וד"ר מיכל אשין מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון

"תמיד לימדו אותנו כי האדם הוא תבנית נוף מולדתו", מסר פרופ' שיינר, "המחקר מראה שרעש זיהום אויר מתחבורה קשור לתוצאי הריון שליליים מדאיג במיוחד, בעידן מתועש כמו שלנו".

"צריך לזכור שצמצום חשיפות סביבתיות כגון רעש וזיהום אוויר תחבורתיים הוא יעד בר השגה שאם יושג, יכול יביא לצמצום תוצאות לידה בלתי רצויות ואולי ישפיע על לטובה בריאות האישה ההרה", סיכמה ד"ר מיכל אשין.

נושאים קשורים:  זיהום אוויר,  רעלת הריון,  סיבוכי הריון,  הריון,  מחקרים,  סוכרת הריונית,  המרכז הרפואי סורוקה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו