סרטן השד 04.03.2018

תוספת של חומצה זולדרונית לכימותרפיה ושרידות חולות סרטן שד מסוג "השילוש השלילי"

במחקר שהשווה בין מתן כימותרפיה עם ובלי חומצה זולדרונית נמצא כי תוספת של חומצה זולדרונית לכימותרפיה לפני ניתוח עשויה לשפר שרידות של נשים עם סרטן שד מסוג "השילוש השלילי"

במחקר אקראי בשלב 2 שנערך ביפן בקרב נשים עם סרטן שד שלילי ל-HER2 נמצא כי לתוספת של חומצה זולדרונית (zoledronic acid, משווק בישראל תחת השם המסחרי Zomera) לטיפול כימותרפי לפני ניתוח (neoadjuvant) יש יתרונות פוטנציאליים נגד הסרטן בנשים עם סרטן שד לאחר גיל הבלות ובנשים עם סרטן שד מסוג 'השילוש השלילי' (triple-negative). כעת מדווחים החוקרים על נקודת הסיום המשנית במחקר שהינה שרידות ללא מחלה (Drug-free survival).

המטופלות הוקצו באופן אקראי לקבלת כימותרפיה בלבד או כימותרפיה יחד עם חומצה זולדרונית. כל המטופלות קיבלו ארבעה מחזורי טיפול של FEC 100י(epirubicin 100 mg/m2, 5-fluorouracil 500 mg/m2, cyclophosphamide 500 mg/m2) ולאחר מכן 12 מחזורי טיפול עם paclitaxel פעם בשבוע.

החומצה הזולדרונית ניתנה לקבוצה שקיבלה אותה במינון של 4 מ"ג 3-4 פעמים בשבוע במשך 7 שבועות. נקודת הסיום העיקרית של המחקר הייתה תגובה פתולוגית מלאה. נקודות הסיום המשניות היו שיעורי תגובה קלינית, שיעור ניתוחים משמרי-שד, בטיחות ושרידות ללא מחלה.

מתוך 188 חולות שגויסו למחקר, 95 הוקצו לקבוצת הכימותרפיה ו-93 הוקצו לקבוצה שקיבלה כימותרפיה וחומצה זולדרונית. שרידות ללא מחלה ושרידות כוללת נותחו בקרב 92 ו-88 מטופלות עם זמנים ממוצעים של 5.15 שנים ו-5.38 שנים, בהתאמה.

שיעור השרידות ללא מחלה במשך 3 שנים היה 84.6% בקבוצה שקיבלה כימותרפיה ו-90.8% בקבוצה שקיבלה כימותרפיה וחומצה זולדרונית (p = 0.188). התועלת הספציפית שחומצה זולדרונית מעניקה לטיפול כימותרפי לפני ניתוח, אשר נצפתה כשיפור בשיעור התגובה הפתולוגית המלאה, הובחנה בתקופת השרידות ללא מחלה במשך 3 שנים במקרים של סרטן מסוג 'השילוש השלילי' (כימותרפיה לעומת כימותרפיה עם חומצה זולדרונית: 70.6% לעומת 94.1%), אך לא נראתה במקרים של סרטן השד לאחר גיל הבלות.

מסקנת החוקרים מהמחקר הינה שחומצה זולדרונית לא שיפרה את השרידות ללא מחלה כאשר שולבה עם כימותרפיה, אולם השיפור בשיעור התגובה הפתולוגית המלאה היתרגם לתוצאי שרידות במטופלות עם סרטן שד מסוג 'השילוש השלילי'. כמו כן, שימוש קצר-טווח בחומצה זולדרונית עשוי להיות לא-מספק עבור שיפור בתוצאים של מטופלות לאחר גיל הבלות.

מקור:

Ishikawa T, Akazawa K, Hasegawa Y, et al. Survival outcomes of neoadjuvant chemotherapy with zoledronic acid for HER2-negative breast cancer. J Surg Res. 2017;220:46-51.

נושאים קשורים:  סרטן השד,  כימותרפיה,  חומצה זולדרונית,  השילוש השלילי,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו