תיאור מקרה 19.03.2018

תיאור מקרה: מה גרם לרמת טסטוסטרון חריגה ולשיעור יתר באל-וסת

אישה בת 60 הגיעה לקבלת יעוץ רפואי עקב צמיחת שיער מוגברת ואלופציה אנדרוגנית. בדיקות מעבדה של הפרופיל ההורמונלי הראו רמות טסטוסטרון גבוהות בדם

אישה בת 60 שהתלוננה על שעירות יתר ואלופציה אנדרוגנית נמצאה עם רמות טסטוסטרון גבוהות באופן חריג. סריקות הדמיה של האגן העידו על נוכחות גידול מסוג sex cord-stromal שנמצא כגידול תאי ליידיג. כריתה כירורגית נרחבת הביאה לנרמול רמות הטסטוסטרון ופתרון התסמינים.

ההיארעות של היפראנדרוגניזם חמור הקשור להופעת מאפיינים גבריים (masculinity) בקרב נשים נמוכה מאוד. גידולים המפרישים אנדרוגנים הינם נדירים וקשים לאבחון, אך יש לחשוד במצבים אלו בקרב נשים עם היפראנדרוגניזם ושעירות יתר (hirsutism), בפרט נשים באל-וסת. מוצג להלן מקרה של גידול תאי ליידיג בשחלה (ovarian Leydig cell tumor) עם עלייה משמעותית ברמות הטסטוסטרון בדם ושעירות יתר גלויה.

בדיקות מעבדה של הפרופיל ההורמונלי במטופלת הראו רמות טסטוסטרון גבוהות בדם ורמות תקינות של דהידרואפיאנדרוסטרון סולפט (DHEAS), אנדרוסטרון, 17-הידרוקסיפרוגסטרון, קורטיזול ו-TSH.

אבחנה אפשרית של גידול מפריש טסטוסטרון ניתנה כאשר סריקות CT ו- MRI של האגן הראו מסה באזור החצוצרה והשחלה הימניות, בגודל 15X16 ס"מ, המעידה על גידול מסוג sex cord-stromal. המטופלת עברה כריתת רחם בטנית לפרוסקופית מלאה יחד עם כריתה של שתי החצוצרות והשחלות. לאחר הניתוח, רמות הטסטוסטרון שבו לערכים תקינים והתסמינים הקליניים חלפו.

ידוע כי עודף אנדרוגנים בקרב נשים אל-וסת הינו מצב של עודף יחסי או מוחלט של אנדרוגנים הנובע מבלוטת האדרנל ו/או השחלות. בכל מקרה, על הרופא המטפל לבדוק מטופלות אלו ולשלול גורמים אפשריים נדירים יחסית של גידולים מפרישי הורמון.

יש לשלול נוכחות גידול המפריש אנדרוגן בקרב כל אישה עם שעירות יתר או עלייה חריגה ברמות הטסטוסטרון. ניתן לקבוע את מקור הפרשת היתר לפי חומרת התסמינים, מידת עודף האנדרוגן ובדיקות ההדמיה הרלבנטיות.

מאחר שגידול תאי ליידיג הינו מופע נדיר של גידולים מסוג sex cord-stromal, יש לבצע בדיקה מדוקדקת של ההיסטוריה הרפואית של המטופלת, עם דגש אחר העלמות סממנים נשיים (defeminization) ואחריה ויריליזציה ולבצע CT ו-MRI במקרים של הפרשת אנדרוגן מוגברת.

מקור:

Medicine (Baltimore). 2018 Mar;97(10):e0093. doi: 10.1097/MD.0000000000010093.
An ovarian Leydig cell tumor of ultrasound negative in a postmenopausal woman with hirsutism and hyperandrogenism: A case report.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  שעירות יתר,  גידול תאי ליידיג,  גידול בשחלה,  גידול מפריש טסטוסטרון,  גידול מסוג sex cord-stromal,  אל וסת,  ויריליזציה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו