דלקות במעי 08.04.2018

עלייה במתן אופיואיטים ותמותה במטופלים עם דלקות מעיים באנגליה

במחקר זה נבחנו מגמות במרשם תרופות אופיואיטיות והקשר שלהן עם תמותה מכל הסיבות בחולים במחלות מעי דלקתיות

אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)
אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

מתן תרופות אופיואיטיות נמצא בעלייה. חולים במחלות מעי דלקתיות עלולים לפתח סיבוכים חמורים כתוצאה משימוש בתרופות אלו, אך קיים מיעוט מידע על השימוש בתרופות אלו לטיפול במחלות מעי דלקתיות. במחקר זה נבחנו מגמות במרשם תרופות אופיואיטיות והקשר שלהן עם תמותה מכל הסיבות בחולים במחלות מעי דלקתיות.

החוקרים ביצעו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 3,517 משתתפים עם מחלת קרוהן ו-5,349 חולים עם דלקת כיבית של המעי הגס (ulcerative colitis). המידע נאסף מתוך מאגר המידע researchOne אשר כולל מידע קליני אנונימי של כ-6 מיליון בני אדם (יותר מ-10% מכלל האוכלוסיה) באנגליה.

במסגרת המחקר נבדקו מגמות במרשם תרופות אופיואיטיות מכל הסוגים משנת 1990 ועד שנת 2013. הקשר בין התרופות האופיואיטיות לבין תמותה מכל הסיבות נבחן ע"י אנליזות סטטיסטיות.

החוקרים מצאו עלייה מובהקת במרשם תרופות אופיואיטיות לאורך השנים. 10% מהמטופלים קיבלו תרופות אלו בין השנים 1990-1993 לעומת 30% מהמטופלים בין השנים 2010-2013. מרשם של תרופות אופיואיטיות חזקות נקשר באופן מובהק לעלייה בתמותה מוקדמת של חולים במחלת קרוהן (שימוש מוגבר) או בדלקת כיבית של המעי הגס (שימוש מוגבר או מתון). נמצא קשר מובהק בין שימוש מוגבר בכל סוג של תרופות אופיואיטיות או קודאין בלבד ותמותה מוקדמת של חולים בדלקת כיבית של המעי הגס. שימוש ב-tramadol בלבד או בשילוב עם קודאין, לא נמצא כקשור לתמותה מוקדמת של חולים במחלת קרוהן או דלקת כיבית של המעי הגס.

לסיכום, בניתוח מידע בנוגע לחולים במחלות מעי דלקתיות באנגליה, נמצא כי שכיחות המרשם של תרופות אופיואיטיות עלתה באופן משמעותי מאז 1990 ועד 2013. שימוש מוגבר בתרופות אופיואיטיות חזקות בקרב חולים במחלות מעי דלקתיות נמצא כקשור לעליה בתמותה מוקדמת מכל הסיבות.

מקור:

burr, N. et al. (2018) clinical gastroenterology and hepatology. 16(4)

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות מעי דלקתיות,  מחלת קרוהן,  דלקת כיבית של המעי הגס,  תמותה מוקדמת,  אופיואידים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו