כאב אונקולוגי 09.04.2018

פנטניל פומי לטיפול בכאב בגידולים - תוצאות ממחקר ה-ErkentNIS

החוקרים מצאו כי טיפול עם פנטניל פומי מוביל להקלה מהירה בכאב ולהפחתת אפיזודות של כאב "פורץ" בחולים עם גידולים מתקדמים

יש חולים עם גידולים מתקדמים אשר סובלים מכאב "פורץ" (breakthrough cancer pain-BTcP).יBTcP מוגדר כהתקף כאב למרות שימוש באופיואידים. טבליות פנטניל פומיות (Fentanyl buccal tablet-FBT) מהוות אופיואיד הפועל מהר לטיפול ב-BTcP. מטרת מחקר זה היתה לתעד את היישומיות של FBT במטופלים עם BTcP.

המחקר בוצע ב-64 מרכזים רפואיים. ציון כאב בסיסי הוערך על סקאלה מספרית לפני ואחרי טיפול. התקפי BTcP, טיפול בסיסי באופיואידים ומינון FBT הוערכו על ידי החוקרים כמו גם טיטרציית מינון פרטנית, ממצאים לגבי סבילות הטיפול, שביעות רצון של המטופלים ובטיחות התרופה.

263 מטופלים הוכללו באנליזת התוצאות. המטופלים דירגו ציון כאב בסיסי של 6 (טווח 2-10) נקודות על הסקלה המספרית ותיארו ממוצע של 2-5 התקפי BTcP ביום. לאחר טיטרציית FBT, שליטה ב-BTcP הושגה תוך חמש דקות ב-36% מהמטופלים, תוך עשר דקות ב-68% מהמטופלים ותוך רבע שעה ב-95% מהמטופלים.

ציון כאב בסיסי פחת לממוצע של 4 והתקפי BTcP פחתו לממוצע של פחות מ-1 עד 3 התקפים ביום. שליטה ב-BTcP, תחילת הפעולה של FBT, הפוטנטיות של FBT, הסבילות של FBT והבטיחות של התרופה הוערכו כמצוינים או טובים על ידי 89-99% מהמטופלים. תופעות לוואי תועדו ב-3% מהמטופלים.

מסקנת החוקרים היא כי טיפול עם FBT מוביל להקלה מהירה בכאב ולהפחתת אפיזודות כאב "פורץ". שביעות הרצון של רוב המטופלים מהתרופה היתה גבוהה מאוד.

מקור:

Masel, E.K. et al.  (2018) Supportive Care in Cancer. 26(2), 491

נושאים קשורים:  סרטן,  כאב פורץ,  פנטניל,  אופיאוידים,  מחקרים,  כאב אונקולוגי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו