קרצינומה במערכת העיכול 15.04.2018

קרצינומה במערכת העיכול בילדים: ממאירות נדירה אך אגרסיבית

המאפיינים הקליניים, הטיפולים והתוצאים של סדרת ילדים ונוער עם קרצינומה במערכת העיכול בפרויקט TREP האיטלקי

פרויקט איטלקי שבחן מקרים של קרצינומות במערכת העיכול בילדים ובני נוער במשך 16 שנה מצא 15 מקרים אשר היו ברובם גידולים אגרסיביים בשלבים מתקדמים. כל המטופלים קיבלו כימותרפיה ורובם עברו ניתוח. שני שליש מהמטופלים עדיין בחיים, מתוכם שלושה בטיפול או מסיימים טיפול.

קרצינומות במערכת העיכול נדירות מאוד בילדות ובגיל ההתבגרות. מובא להלן דיווח של המאפיינים הקליניים, הטיפולים והתוצאים של סדרת ילדים ובני נוער עם קרצינומה במערכת העיכול, שנרשמו פרוספקטיבית לפרויקט TREP האיטלקי (Tumori Rari in Età Pediatrica).

פרויקט TREP פיתח הנחיות לאבחון וטיפול, על בסיס המלצות המשמשות כיום עבור מטופלים מבוגרים. המידע הקליני נרשם ונסקר באופן מרכזי.

15 מטופלים נרשמו לפרויקט TREP בשנים 2000-2016. רוב הגידולים היו קרצינומות של המעי הגס והחלחולת (colorectal)י(12 מקרים). כל המקרים, פרט לאחד, היו של מחלה בשלב מתקדם (שלבים III-IV לפי הוועדה המשותפת האמריקאית לסרטן) ורוב המטופלים היו עם תתי-סוגים אגרסיביים מבחינה היסטולוגית, כלומר אדנוקרצינומות עם התמיינות נמוכה (3G) (חמישה מטופלים, קרצינומה רירנית (mucinous) (ארבעה מטופלים), וקרצינומה מסוג טבעת חותם (signet ring) (שני מטופלים).

13 מבין 15 המטופלים עברו ניתוח, אשר היה רדיקלי עבור תשעה מבין 13 המטופלים הללו. רק מטופל אחד קיבל טיפולי קרינה לאחר הניתוח. כל המטופלים קיבלו כימותרפיה ובשני מקרים נוסף לטיפול גם בוואציזומאב (Bevacizumab – Avastin). תשעה מטופלים נותרו בחיים בזמן כתיבת הדיווח, אך שניים מהם השלימו זה עתה את תוכנית הטיפול ומטופל אחד עדיין בטיפול. שישה מטופלים מתו עקב התקדמות המחלה.

דיווח פרוספקטיבי זה על קרצינומות במערכת העיכול בילדים מאשרת כי מדובר בממאירות נדירה ואלימה בילדות ובגיל ההתבגרות. יש צורך במחקרים פרוספקטיביים נוספים על מנת לחקור את הביולוגיה הייחודית של סרטן בקבוצת גיל זו, במטרה למצוא תכשירים טיפוליים ממוקדים.

מקור:

Pediatr Blood Cancer. 2017 Dec;64(12). doi: 10.1002/pbc.26658. Epub 2017 May 31. Gastrointestinal tract carcinoma in pediatric and adolescent age: The Italian TREP project experience.

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומה במערכת העיכול,  סרטן בילדים,  גידול אלים,  סרטן המעי הגס והחלחולת,  סרטן של תא טבעת חותם,  בוואציזומאב,  אווסטין
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו