תסחיף ריאה 01.05.2018

האם תסחיף ריאה בצורת אוכף (Saddle) מסוכן יותר מתסחיף לא-אוכפי?

מחקר זה בדק את ההתייצגות והתוצאות של עוקבה גדולה של חולים עם תסחיפי ריאה אוכפים בהשוואה ללא אוכפים

תסחיף ריאתי (מתוך סרט המחשה, מקור: יוטיוב)
תסחיף ריאתי (מתוך סרט המחשה, מקור: יוטיוב)

מחקר רטרוספקטיבי שנערך ב-Mayo Clinic מצא כי לחולים עם תסחיף ריאה אוכפי היו יותר הפרעות המודינמיות והם נזקקו יותר לתרומבוליזה והנשמה, אך בסך הכל התמותה לא הייתה גבוהה יותר בהשוואה לחולים עם תסחיף לא-אוכפי.

תסחיף ריאתי אוכפי הוא תיאור רדיולוגי של קריש דם שמצוי בפיצול של העורק הריאתי הראשי. 2.6-5.4% מכלל תסחיפי הריאה הם אוכפים. לעתים קרובות מתייחסים לתסחיפים אלה כתסחיפים מסיבים ומאשפזים את החולים בטיפול נמרץ אם כי הם אינם בהכרח מלווים בהפרעה המודינמית.

מחקר זה בדק את ההתייצגות והתוצאות של עוקבה גדולה של חולים עם תסחיפי ריאה אוכפים בהשוואה ללא אוכפים.

החוקרים אספו נתונים מהרשומות הרפואיות של כל החולים שאובחנו ב-Mayo Clinic עם תסחיפי ריאה אוכפים בין השנים 1999-2014. לכל חולה אותר חולה תואם גיל עם תסחיף ריאתי לא אוכפי בחומרה דומה, ביחס 1:1, וחולים אלו היוו את קבוצת הביקורת. החוקרים אספו נתונים לגבי הרקע של החולה, חומרת התסחיף (מסיבי, תת-מסיבי, סיכון נמוך), צורך בתרומבוליזה, צורך באשפוז ומשך אשפוז בטיפול נמרץ, משך אשפוז בבית החולים ותמותה בבית החולים.

נתונים סטטיסטיים: 187 חולים נכללו בכל קבוצה (תסחיף ריאתי אוכפי וביקורת). בקבוצת התסחיף האוכפי היה שיעור גבוה יותר של תסחיף מסיבי (31% לעומת 20%), יותר תסחיף תת-מסיבי (49% לעומת 32%), בעוד שתסחיף בסיכון נמוך נמצא בשיעור גבוה יותר בקבוצת הביקורת (48% לעומת 20%). חולים עם תסחיף אוכפי נזקקו יותר לתרומבוליזה בזמן האבחנה (10% לעומת 4%, p=0.04) וגם במהלך האשפוז (3.2% לעומת 0%). לא היה הבדל בשיעור הסיבוכים באשפוז בין הקבוצות פרט לצורך בהנשמה שהיה גבוה יותר בקבוצת התסחיף האוכפי (6% לעומת 1%, p=0.02). התמותה בבית החולים הייתה דומה בשתי הקבוצות (4.3% ו-5.4%, p=0.81).

סיכום: תסחיף ריאה אוכפי כרוך בשיעור גבוה יותר של הפרעה המודינמית, צורך בתרומבוליזה ובהנשמה, אך אינו מעלה שיעור סיבוכים אחרים ותמותה בהשוואה לתסחיף ריאה לא אוכפי.

מקור:

Saddle vs Nonsaddle Pulmonary Embolism: Clinical Presentation, Hemodynamics, Management, and Outcomes 

 Bashar Alkinj, Bibek S. Pannu, Dinesh R. Apala, Aditya Kotecha, Rahul Kashyap and Vivek N. Iyer .

Mayo Clinic Proceedings, 2017-10-01, Volume 92, Issue 10, Pages 1511-1518.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסחיף ריאתי אוכפי,  תרומבוליזה,  קריש דם
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו