טיפול פליאטיבי 14.05.2018

טיפול פליאטיבי במחלת כבד מתקדמת וריכוזו בידי אחות מומחית

מטרת המחקר זה היתה להעריך את ההיתכנות של התערבות טיפולית מורכבת הניתנת על ידי אחות מומחית לטיפול כבדי תומך עבור חולים עם מחלת כבד מתקדמת וקרוביהם

מחלת כבד הינה סיבת מוות שכיחה ברחבי העולם אך טיפול פליאטיבי אינו קיים עבור רוב המטופלים עם מחלה זו. מטרת מחקר זה היתה להעריך את ההתכנות של התערבות טיפולית מורכבת הניתנת על ידי אחות מומחית לטיפול כבדי תומך על מנת לשפר את איכות הטיפול, הציפיות מהטיפול ואיכות החיים עבור אנשים עם מחלת כבד מתקדמת וקרוביהם.

המשתתפים קיבלו התערבות של שישה חודשים יחד עם טיפול רגיל על ידי אחות מומחית שהוכשרה לכך במיוחד. האחות תמכה באיכות החיים של המטופלים ופעלה כמרכזת טיפול.

אנליזה של רישומים שבוצעו במהלך המחקר ושאלונים ייעודיים שימשו לצורך הערכת שימוש במשאבים, תהליכי תכנון טיפול ותוצאי איכות חיים על פני זמן. ראיונות עם מטופלים, מטפלים ואנשי מקצוע בחנו כיצד התכנית התקבלה, את יעילותה ואת תוכנה.

במחקר השתתפו מטופלים עם אשפוז לא מתוכנן בשל שחמת לא מפוצה. ההתערבות ניתנה למשתתפים כאשר הם חזרו לביתם. במחקר השתתפו 47 מטופלים, 27 מטפלים ו-13 אנשי מקצוע. ההתערבות אושרה על ידי כלל המשתתפים.

ההתערבות הגדילה באופן מובהק את מספר תכניות הטיפול אשר שותפו על ידי המטפלים בקהילה ובבית החולים. סולם ה-Palliative care Outcome Scale ו-EuroQol-5D-5L שימשו ככלים למדידת תוצאים.

מסקנת החוקרים היא כי התערבות המובלת על ידי אחות הינה ישימה ומקובלת. החוקרים זיקקו את תהליך הגיוס ומדידות התוצאים עבור מחקר מבוקר ואקראי עתידי

מקור:

Kimbell, B. et al.  (2018) Palliative Medicine. 32(5), 919

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחמת,  טיפול פליאטיבי,  מחלת כבד,  אחות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו