הרדמה 14.05.2018

Dexmedetomidine כחלק מהרדמה כללית לניתוח קיסרי בנשים עם רעלת הריון

מחקר חדש בוצע במטרה להחליש את תגובת הסטרס והתגובה ההמודינמית לאינטובציה בקרב מטופלות עם רעלת הריון

ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)

במהלך הרדמה כללית, אינטובציה אנדוטרכיאלית למטופלות עם רעלת הריון מגרה את מערכת העצבים הסימפטטית ומובילה לשחרור קטכולאמינים, מה שעלול לגרום לסיבוכים אימהיים ועובריים.

מחקר חדש בוצע במטרה להחליש את תגובת הסטרס והתגובה ההמודינמית לאינטובציה בקרב מטופלות עם רעלת הריון.

המחקר הינו מחקר קליני, אקראי, כפול סמיות, מבוקר שהתקיים בבית חולים אוניברסיטאי.

במחקר נכללו 60 מטופלות בגילאים 18 עד 45 עם רעלת הריון שעברו הרדמה כללית לקראת ניתוח קיסרי. המטופלות חולקו אקראית לשלוש קבוצות: קבוצות D1  ו-D2 קיבלו אינפוזיה של dexmedetomidine 1 μg kg−1 במהלך 10 דקות לפני האינדוקציה של ההרדמה הכללית, ולאחר מכן dexmedetomidine במינון של 0.4 ו-0.6 μg kg−1 h−1, בהתאמה. קבוצת C קיבלה נפח זהה של סיילין 0.9%.

התוצא הראשוני היה ההשפעה של dexmedetomidine על לחץ דם עורקי ממוצע שנמדד לפני האינדוקציה של ההרדמה הכללית, דקה ו-5 דקות לאחר האינטובציה, ואז כל 5 עד 10 דקות לאחר האקסטובציה. התוצאים המשניים כללו רמות גלוקוז בדם, רמות קורטיזול בסרום (שנמדדו לפני האינדוקציה של ההרדמה הכללית ודקה ו-5 דקות לאחר האינטובציה), ניקוד כאב לאחר הניתוח, זמן עד לבקשת משככי כאבים לראשונה, סך צריכת משככי כאבים, ניקוד סדציה במדד Ramsay, רמות dexmedetomidine בדם אימהי ובוריד השלייה וניקוד אפגר בדקה ו-5 דקות.

בכל הזמנים שנבדקו, לחץ דם עורקי ממוצע היה משמעותית נמוך יותר בקבוצות ה-dexmedetomidine בהשוואה לקבוצת הבקרה. בהשוואה לקבוצת C, קצב הלב היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת D1 ו-D2. בקבוצת D2, קצב הלב היה נמוך יותר בהשוואה לקבוצת D1. רמות גלוקוז וקורטיזול בסרום היו גבוהות יותר משמעותית בבקרה בהשוואה לקבוצת D1 או D2.

המטופלות בקבוצת D2 היו משמעותית יותר בסדציה בהגעה לחדר ההתאוששות, ולאחריהן המטופלות מקבוצת D1. זמן עד לבקשת משככי כאבים היה ארוך יותר משמעותית בקבוצת D2 ו-D1 בהשוואה לקבוצת C, וניקוד הכאב היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת D1 ו-D2 בהשוואה לקבוצת C כעבור שעה, שעתיים, שלוש וחמש שעות.

סך צריכת מורפין הייתה נמוכה יותר משמעותית בקבוצות D1 ו-D2 בהשוואה לקבוצת הבקרה. לא נמצא הבדל בניקוד אפגר לאורך שלושת הקבוצות, למרות ריכוז dexmedetomidine גבוה משמעותית בקבוצת D2 (אימהי ובוריד השלייה) בהשוואה לקבוצת D1.

לסיכום, מתן dexmedetomidine במינונים של 0.4 ו-0.6 μg kg−1 h−1 היה קשור עם יציבות המודינמית והורמונלית, ללא תוצאים שליליים עובריים.

מקור:

Eskandr AM, Metwally AA, Ahmed AE, Elfeky EM, Eldesoky IM, Obada MA, Abd-Elmegid OA. Dexmedetomidine as a part of general anaesthesia for caesarean delivery in patients with pre-eclampsia: A randomised double-blinded trial. European Journal of Anaesthesiology (EJA). 2018 May 1;35(5):372-8.

ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר

נושאים קשורים:  מחקרים,  dexmedetomidine,  ניתוח קיסרי,  הרדמה כללית,  רעלת הריון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו