לייפת כיסתית 15.05.2018

מחקר עוקבה: וירוסים נשימתיים בתינוקות עם לייפת כיסתית

במחקר זה בוצעה השוואה בין תינוקות עם CF ותינוקות בריאים בהיבט זיהוי וירוסים ותסמינים נשימתיים בשנה הראשונה לחיים

זיהומים ויראליים חריפים של דרכי האוויר בילדים עם לייפת כיסתית (cystic fibrosis - CF) הם גורמים לידועים להחמרת המחלה. עם זאת, התפקיד של זיהומים ויראליים בינקות פחות ידוע למרות שתקופה זו נחשבת למכרעת עבור התפתחות CF.

החוקרים העריכו באופן פרוספקטיבי זיהוי ויראלי סימפטומטי וא-סימפטומטי בשנה הראשונה לחיים בתינוקות עם CF ובמקרי ביקורת בריאים.

במחקר עוקבה פרוספקטיבי זה השתתפו 31 תינוקות עם CF מעוקבת ה- Swiss Cystic Fibrosis Infant Lung Development Cohort ו-32 תינוקות  בריאים מעוקבת ה-Basel Bern Infant Lung Development. מעקב אחרי העוקבות בוצע במשך השנה הראשונה לחיים ותסמינים נשימתיים הוערכו על ידי ראיונות טלפוניים שבועיים. משטפי אף דו-שבועיים נותחו עבור עשרה וירוסים שונים ושני סוגי חיידקים א-טיפיים עם real-time seven duplex PCRי(561 דגימות מחולי ה-CF ו-712 דגימות מהתינוקות הבריאים).

החוקרים מצאו כי תינוקות עם CF ומקרי ביקורת בריאים הדגימו מספר דומה של משטפי אף חיוביים לוירוסים (42% לעומת 44%; יחס סיכויים: 0.91, רווח בר-סמך 95%: 0.66-1.26, p=0.6).

משטפים חיוביים לוירוסים לוו בתסמינים נשימתיים לעיתים רחוקות יותר בילדים עם CFי(17% לעומת 23%; יחס סיכונים: 0.64, 0.43-0.95; p=0.026). ממצא זה היה בולט במיוחד עבור רינווירוס אנושי סימפטומטי (7% לעומת 11%; יחס סיכונים: 0.52, רווח בר-סמך 95%: 0.31-0.9; p=0.02).

מסקנת החוקרים היא כי זיהוי וירוסים אינו תדיר יותר בתינוקות עם CF. כמו כן, תסמינים נשימתיים בחולי ה-CF במהלך זיהוי ויראלי התרחשו לעיתים רחוקות יותר מאשר בילדים בריאים. ממצאים אלה קשורים ככל הנראה במאפייני אפיתל ומנגנונים אימונולוגיים שונים.

מקור: 

Korten, I. et al.  (2017) Thorax. 73(1)

נושאים קשורים:  מחקרים,  CF,  תינוקות,  משטף אף,  וירוסים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו