חדשות 16.05.2018

"איכילוב": נחשף הפגם הגנטי של תסמונת הפילינג - מחלת עור נדירה

קבוצת חוקרים ממערך עור במרכז הרפואי איכילוב פענחה את הבסיס הגנטי של מחלה נדירה הבאה לידי ביטוי בקילוף עור ותוקפת בעיקר בחודשי הקיץ

פרופ' אלי שפרכר., מנהל מערך עור במרכז הרפואי איכילוב. צילום: דוברות איכילוב

קבוצת חוקרים בינלאומית בראשותו של פרופ' אלי שפרכר, מנהל מערך עור במרכז רפואי איכילוב ת"א, מצאה את הפגם הגנטי הגורם למחלת עור נדירה בשם תסמונת הפילינג - Peeling skin syndrome. אנשים הלוקים במחלה נדירה זו סובלים לאורך כל חייהם מקילוף עור כללי אשר נוטה להחמיר בחשיפת העור לחיכוך מכאני או לטמפרטורה גבוהה.

קבוצת החוקרים מצאה שהמחלה נובעת מתפקוד לקוי של חלבון הקרוי filaggrin 2. "מצאנו כי לפיגרין 2 תפקיד מכריע באבטחת ההצמדה הבין תאית בחלק השטחי של העור", מסבירה ג'אנן מוחמד, אחת מהחוקרים הראשיים במחקר. "היעדר פילגריו 2 מביא לירידה בביטוי חלבון הצמדה קריטי בשם קורנאודזמוזין, חלבון זה נמצא באדם בשכבות השטחיות של העור, ומכאן ההסבר לאופיו השטחי של קילוף העור במחלה".

אחד הצדדים המעניינים של התגלית הוא שביטויי המחלה חמורים בהרבה בקיץ. ד"ר עופר שריג, מנהל מעבדת המחקר של מערך העור במרכז רפואי ת"א, מסביר: "מסתבר שחסר בפילגרין 2 מדכא את ביטוי חלבון הקורנאודזמוזין. גילינו כי חום גבוה מוריד אף הוא את ביטוי חלבון זה. במילים אחרות, האפקט המצטבר של חום גבוה וחסר פילגרין 2 עומד ככל הנראה בבסיס עונתיות המחלה".

פרופ' שפרכר מסכם: "מלבד העובדה כי הנתונים שלנו חושפים את הבסיס הגנטי של מחלה קשה ומסקרנת, הם מייחסים לפילגרין 2 תפקיד קריטי באחזקת הקשרים הבין תאיים בעור. חשיבות ההצמדה הבין תאית בעור למניעת תחלואות שכיחות כגון דרמטיטיס אטופית התגלתה רק לאחרונה, וייתכן שלממצאים שלנו רלוונטיות להבנת מחלות רבות בעור".

המחקר פורסם השבוע הבוקר בירחון המדעי:  JOURNAL OF INVESTIGATIVE DERMATOLOGY

נושאים קשורים:  חדשות,  פילגרין 2,  מחלת עור,  תסמונת הפילינג,  פגם גנטי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו